Spørsmål og svar om garnfarging

 

 

Som jeg skrev i går så har jeg samlet sammen spørsmålene som kom etter innlegget om garnfargingen for å besvare de samlet i et eget innlegg.

Må bare presisere at jeg er ingen proff når det kommer til garnfarging, men jeg skal prøve å svare etter beste evne. Å hvis det er noen som sitter med en annen erfaring enn det jeg har så del gjerne erfaringen med oss.

 

1   Er det ubleket garn du bruker?

Ja. Det stemmer. Har forstått det slik at bleket garn ikke tar til seg farge. Det står også bak på magebandet til Trysil sportsragg som kan kjøpes på Europris.



2  Er matfarge holdbar? Holder den i mange vask?

Hvis man gjør prosessen riktig så vil fargen bli permanent. Selvfølgelig med vanlig fargeslitasje som på vanlige klær.

 

3  Har du farget med bomull før?
Nei, det har jeg ikke gjort. Har lest at bomull ikke lar seg farge med den fargen jeg bruker.

 

4  Har det noe å si om det er superwash?
Jeg har prøvd å farge med superwash og det gikk helt fint. Den eneste forskjellen jeg merket var at med superwashgarn tar det litt lengere tid å få gjennomvåt. Men resultatet opplevde jeg var maken til det garnet som ikke var superwash.

 

5  Kan jeg bruke hvit merinoullgarn å farge?
Det skal gå helt fint.

 

6  Hva slags garn bruker du? Renn ull, superwash, blanding eller har det noen betydning?
Jeg har brukt ubleket ullgarn og merinoull (både superwash og ikke superwash) kjøpt på Nille, Europris (sportsgarn) og Rema 1000 (Mor Aase). Lengere i garnhimmelen har jeg ikke kommet når det kommer til farging av garn.
Har lest at det er noen garntyper som IKKE egner seg til å farges med syrefarger (slik jeg bruker). F.eks. bomull og akryl er ikke optimalt.

 

7  Kan man farge garn med nylon i?
Ja det kan man. Nylon har noen av de samme egenskapene som rent ullgarn så det vil gå helt fint.

 

8  Hvor får man kjøpt fargen du bruker?
Man får kjøpt de på Kitchen og Jernia vet jeg. Og garantert på butikker som selger kakeutstyr som fondant o.l.

 

9  Hvor mye matfarge bruker du?
Det er litt vanskelig å svare på da det ikke er noen fasit på det. Mengden farge kommer an på hvor sterk/mørk farge du ønsker at garnet skal få. Hvis man ikke vil sjanse på det under fargingen så kan man ta en dryppetest. Det går ut på at man blander fargen i vannet og drypper fargevannet på tørkepapir. Da vil man se omtrentlig hvordan fargen på hespen vil bli.

 

Håper dere fikk svar på noen av spørsmålene deres. Om det er noen som har andre erfaringer enn meg så del de gjerne i kommentarfeltet.

 

 

Å som dere ser gir garnfarging en egen ro. Selv for kokker <3

 

 

Jeg må bare si at det er kjempe gøy når dere er så engasjerte, stiller spørsmål og kommer med egne erfaringer og tips. Hvis jeg skal ønske meg en ting så er det at dere ikke slutter med det. Sharing is caring.

Jeg venter på noen bilder av ferdigstrikkede småplagg i det garnet jeg har farget så når jeg får de så skal jeg vise dere hvordan det ble.

 

Ønsker dere en fin dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31 kommentarer

Siste innlegg