Farge garn med matfarger

 

 

Helt siden jeg var liten har jeg funnet stor glede i å skape ting med hendene mine. Mamma brukte å ordne i stand til ulike hobbyaktiviteter under hele oppveksten og jeg var ikke så gammel, tror rundt 10år, da jeg kunne krysse av hardangersøm, strikking, brodering, søm, dekorasjon av tørkede blomster, silkemaling, trolldeig med mer av listen min. Pappa var ikke noe dårligere han heller. Han tok meg med på det han gjorde. Var 1,5 år da jeg rotet rundt på hustomten med hammer og spade mens de voksne bygget huset jeg senere skulle vokse opp i. Jeg fikk være med i garasjen, på verkstedet der han jobbet, turer i fjæra der vi leitet etter skatter jeg kunne lage ting av og da jeg ble eldre fikk jeg meg min første kniv som jeg spikket med.

 

De la alltid, å gjør det i grunn fortsatt, til rette for at vi barna skulle få utfolde oss kreativt og lære. Det at de gjorde det har resultert i at jeg har fått så stor glede og interesse av håndarbeid. Tusen takk, mamma og pappa! Er ganske fornøyd med tildelingen av foreldre!

 

Når det kommer til håndarbeid er det strikking jeg uten tvil holder mest på med. Det er så lett å ta med seg når man skal på besøk eller trekke frem når man sitter foran tv`en. Hekling å for så vidt, men strikkingen er liksom konstant. I mellom all strikkingen veksler jeg litt mellom scrapping, søm,  øver meg på å bli god på å slå nupereller, nålefilting mm. Alt skal prøves tenker jeg. Og det var slik jeg kom innom det dette innlegget egentlig handler om, nemlig garnfarging.

 

Jeg hadde lenge hatt lyst til å prøve å farge garn med matfarger. Det så så gøy ut, å det var det! så nå vil jeg dele gleden med garnfarging med dere, men jeg må advare. Garnfarging er utrolig avhengighetsskapende så det prøves på eget ansvar!

 

 

Slik farger jeg garn:

Det garnet jeg har farget med er garn fra Europris, Rema og Nille, og det har gått helt fint. Har ikke turt å prøve med noe dyrere garn ennå.

Jeg har farget ubleket ullgarn. Farget med både ren ull og superwash. Den eneste forskjellen jeg har merket er at superwashgarnet bruker lenger tid på å bli gjennomvåt når man legger det i bløtt før selve fargingen.

 

 

Først lager jeg hesper av garnet jeg skal farge. Om du ikke har et garnvinde så kan du godt bruke to stoler å surre garnet rundt. Det var denne garnvinden jeg fikk i gave av mannen min. Tror han syntes synd i meg da jeg satt å surret garn rundt to stoler i time etter time.

 

 

Når hespet er ferdig knyter jeg 3-4 hyssingtråder rundt hespet slik at det holder seg slikt gjennom prosessen. Ikke knyt for stramt, da kommer ikke fargen ordentlig til under hyssingen. Jeg foretrekker hesper som er 100g eller 150g. Da får jeg samme fargebad på mer gram og det er enklere å få strikket et par sokker, votter eller andre plagg.

 

 

Så legger jeg garnet i en balje med vann og eddikessens. Jeg bruker 1.5-2dl eddik på 10-12l vann. Når jeg legger garnet i så klemmer jeg samtidig ut luften fra garnet. Eddikessensen gjør slik at fargen binder seg til garnet. Hvis du bruker 7% eddik så må du prøve deg frem for å se hva som blir riktig mengde for at fargen skal feste seg.

La garnet ligge der til det er gjennomvåt.

 

 

Når garnet er vått så gjør du klar kasseroller. En kasserolle pr. farge. Jeg bruker i tillegg en kasserolle til å legge ferdigfarget garn i til slutt for at fargen skal feste seg godt.

Fyll vann i kasserollene, ha i eddikessens 35% og varm det opp til like før kokepunktet. Vannet skal være ca. 95 grader gjennom hele prosessen. Bruk gjerne termometer.

Her har jeg ikke noen konkrete blandingsforhold på vann og eddik, er en “slumpkjærring”, men jeg antar at jeg har oppmot ca. 0.5dl eddikessens pr. kasserolle. Mengden av eddikessensen kommer litt an på størrelsen på kasserollen. Er man usikker underveis kan man bare ha i mer eddik.

 

 

 

Jeg bruker matfargene til cacas. Husk hansker for pigmentene er sterke. Men vil du der i mot rundt med fargekartet til cacas på hendene dine i noen dager så kan du godt sløyfe hansker.

OBS! dekk til kjøkkenbenken om du ikke vil ha fargesøl på den.

 

 

Det er disse fargene jeg bruker når jeg farger garn.

 

 

Så til selve fargingsprosessen:

 

 

Ta opp garnet fra vannbadet og vri det litt opp så du slipper at det havnet vann over alt.

 

 

Legg garnet i fargevannet og la det ligge litt. Om man vil ha et ensfarget nøste så legger man hele hespet i kasserollen. Jeg har bare deler av garnet i siden jeg vil ha flere farger på nøstet mitt.

 

 

Hvis jeg vil ha litt sjattering på garnet så tar jeg opp garnet og dypper deler av det i fargebadet. Holder garnet en liten stund i fargebadet for at garnet skal ta til seg mer farge og skape en dypere nyanse.

 

 

Hvis jeg ønsker flere farger på garnet så dypper jeg den delen jeg ikke har farget (naturligvis) i en annen kasserolle med en annen farge. Det gjør ingenting om fargene kommer borti hverandre, det skaper en sekundær- eller en tertiær farge og gir et fantastisk fargespill i garnet.

 

 

(Hadde ikke bilde av det andre garnet som jeg la opp i kasserollen så må bruke av et annet hespe)

Når jeg er ferdig og fornøyd legger jeg garnet i en kasserolle med eddikvann (95 grader) og lar det ligge der i minimum 5 minutter. Det gjør jeg fordi at fargen skal binde seg helt. Man kan også la det ligge i en kasserolle med fargevann, men da vil garnet ta til seg mer farge.

 

 

Når det har ligget der i minimum 5 minutter tar jeg det opp å legger det på en posekledd langpanne for å avkjøle seg.

 

 

Når garnet er avkjølt så skal det vaskes i milovann. Jeg fyller en balje med vann og litt milo og vasker det helt forsiktig så det ikke skal tove seg eller tvinne seg. Vask det til det ikke er mer overskuddsfarge igjen. Når det er gjort så skyller jeg det forsiktig i vann og henger det til tørk.

 

 

Når det er tørket hesper jeg det opp igjen.

 

 

Her er enda flere hesper som jeg farget i fjor. De fleste er gitt bort i gaver, men skal finne bilder av noen ferdige plagg som er strikket av dette garnet så dere får se.

 

Håper at du fikk lyst å prøve å farge garn etter dette innlegget. Hvis du har hatt lyst til det men har trudd, som jeg har, at det var vanskelig er det bare å hive seg rundt. Etter at jeg hadde farget garn første gang tenkte jeg umiddelbart “hvorfor har jeg ikke gjort dette før?”. Det er utrolig morsomt, også får man helt unike nøster.

 

Om du har noen spørsmål angående garnfarging så still dem gjerne i kommentarfeltet så kan jeg samle spørsmålene opp å besvare dem samlet i et eget innlegg. Skal selvfølgelig prøve så godt jeg kan å svare på de i kommentarfeltet også. Men husk, jeg er ingen proff når det kommer til garnfarging så det er ikke sikkert at jeg kan svare på alt. Men skal prøve mitt beste.

Hvis du står midt i farging og trenger svar på noe litt raskt, så send meg en melding på facebooksiden min som du finner her, så svarer jeg så fort jeg kan.

 

Fargene kan forresten kjøpes HER.

 

Lykke til!

 

Fargeklem fra

 

96 kommentarer

Siste innlegg