Det har tatt litt av kan man si

For fire dager siden lagde jeg rabarbragrøt og rabarbra- og jordbærsyltetøy, men hva har jeg gjort etter det?

Jo. Nå skal du høre. Jeg har nemlig vært å tigget til meg mer rabarbra siden vårt rabarbraland er tomt. Eller, land og land. Det er to bunter med rabarbra. En stor rot og en liten. Meen det høres liksom litt bedre ut med rabarbraland enn to passelig store rabarbrarøtter så jeg kaller det for land.

 

Men i allefall.

Jeg har gått fra hus til hus og hytte til hytte og bedd om rabarbra. Jada, slapp bare av. Har holdt meg innenfor kommunegrensen så ingen restriksjoner er brutt.

 

Okei da. Det er ikke helt sant. Jeg ringte mamma jeg.

 

 

“Maaaammaaa?”

“Ja ungen?”

“Skal du bruke rabarbraen du har i hagen”?

Hun har nemlig et ekte lite rabarbraland.

“Kom bare å hent så mye du vil ha”.

Å to helomvendinger senere sto jeg med hodet ned i rabarbralandet hennes og hentet det jeg tenkte at jeg trengte. Ja. Å litt til. Er litt kronisk når jeg skal gjøre noe. Tar litt av kan man si.

 

Kom hjem og begynte å dele opp i biter, angret litt på mengden jeg hadde fått med meg hjem, kuttet videre, angret litt til, kuttet meg ferdig, angret da på at jeg ikke tok mer. Merkelig hvordan det endrer seg.

 

Så var det å finne fram mel, sukker, potetmel, smør og kanel samt en bakebolle og en paiform å sette i gang.

 

 

 

Minnet meg litt om den eplepaien i snøhvit da den ferdig. Faktisk så mye at det ble full allsang her hjemme med sanger fra den disneyklassikeren. Koset meg. Usikker på naboene.

 

Å så skjedde det som man KUN ser på film. Jeg skulle til å ta bilde av den ferdige paien. Men……..

 

 

 

Jada. “Noen” har oppdaget paien.

Tre minutter for lenge i ovnen og et dryss eller tre for mye kanel, men ellers god.

 

 

 

Fikk avkastning på 500 g rabarbra. Resten skal bli til jordbær. og rabarbrasyltetøy i kveld. Gleder meg!

 

Ønsker deg en fin dag 🙂

 

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

17 kommentarer

Siste innlegg