Tradisjonstroll

Jeg har alltid likt tradisjoner, gode som dårlige. Det er liksom noe eget med det.

Husker så godt i fra da jeg var liten og alle tradisjonene vi hadde. Det var en del skal jeg si deg, og den dag i dag elsker jeg de alle selv om det var litt blandet da jeg var liten.

 

Julaften. Den nest viktigste dagen i livet. Kun slått av min egen bursdag. Jeg våknet opp etter en laaang natt til en julestrømpe på døren. WOOOW. Magisk! Å tenk at nissen hadde kommet seg inn på rommet mitt uten at jeg hadde merket det. Jeg som hadde jobbet så hardt for å være våken når han kom.
På formiddagen fikk vi åpne en pakke som de visste var en leke. Det var fint syntes vi, for de 100 timene mellom middagen og gaveåpningen måtte jo fylles med noe.

 

Søndagsmiddagene. Kokt kål. Kokt kjøtt. Kjøtt. Kjøtt. Kjøtt. Hyyyyl. Jeg var ikke så glad i kjøtt da jeg vokste opp så jeg sa jeg var vegetarianer for å slippe unna søndagstradisjonen. Selvfølgelig er det ingen regel uten unntak, så fredagstacotradisjonen gikk fint. Jeg var nemlig en slik vegetarianer som kunne spise kjøttdeig. Logisk tenkning for et barn. Eventuelt bare en måte å safe tacoen på.

 

Å for ikke å glemme kvikklunsjen. Nå tenker sikkert du på en skikkelig fin skitur på fjellet med liten, varm bris. Sol og idyll. Tenkte meg det ja. Men jeg kan fortelle deg at det er ikke slik tradisjon jeg har med kvikk lunsjen. Da kvikk lunsjen ble puttet i sekken var det fordi mamma hadde lyst å gå milevis på ski. Sammen med meg. Meg som ikke likte å gå på ski. Virkelig ikke.

“Kom ungen. Det er bare litt til til vi er framme”.

Særlig!

Men noe godt kom ut av det da. Tålmodighet og skiglede i voksen alder. Så takk mamma. Den tradisjonen var ikke forgjeves likevell. Liker fortsatt kvikk lunsj. Hehe.

 

Noe annet som jeg synes er fint med tradisjoner og som vekker enormt mange gode, fine og glade følelser hos meg og sender meg rett tilbake til barndommen er enkelte ting som jeg vokste opp med.

Julestøvelen til pappa i keramikk. Den fylte han alltid med twist. NAM! 20 år etter gjør han det samme. NAM!

Julekrybben til mamma. Den brukte vi som en adventskalender der vi satt ut en figur hver dag.

De gamle juledukene som kommer på år etter år etter år. Og som ser ut der etter med sine slitne trykk og blasse farger. Elsker de! Samme med påskedukene. Like slitt og like blass i fargen. Like elsket!

 

Da jeg skulle bli mamma for første gang begynte jeg å tenke på alle disse tradisjonene som jeg vokste opp med å som jeg har satt så stor pris på. Som jeg fortsatt setter stor pris på. Slike tradisjoner vil jeg skape for min familie. Jeg ønsker at mine barn skal vokse opp å være selektiv vegetarianer om de ønsker, hoppe av glede når de ser en skål for de vet at den vil bli fylt med noe godt og når de ser de samme kjedelige dukene hvert år så vet de at nå er det tid for en koselig stund. Så jeg bestemte meg for at det skal jeg gjøre. I tillegg er jeg jo så glad i å skape ting så det blir litt vinn-vinn.

Jeg satt å så på en Facebook side da jeg så en nydelig 17 mai duk. DEN skal inn i mine familietradisjoner!

Jeg dro å handlet garn å satt i gang med heklingen.

 

 

 

 

 

Mønsteret heter Stjerneduk og er laget av Jarbo.se. Du finner den her. Mønsteret er på svensk, men det er veldig enkelt å forstå det.

 

Har du noen tradisjoner som du tviholder på?

 

Ha en fin dag 🙂

 

27 kommentarer
    1. Nydelig 17.maiduk🇧🇻Den har jeg lyst til å hekle. Gamle tradisjoner er så viktige å ta vare på,og gi videre til kommende generasjoner. Dessverre er det ikke alle som ser verdien i dette😪God dag til deg og dine

    2. Nydelig duk 😀. Har mange tradisjoner, men juletrepynten er den fineste. Hver gang jeg er ute å reiser, kjøper jeg med en juletrepynt uansett årstid. Jeg skriver på pynten hvor det er kjøpt og årstall. Dette har jeg holdt på med i 45 år. Så hvert år når jeg pynter juletreet er jeg på “rundreise” rundt om i verden. Nisse laget av blikkbokser og malt fra Haiti, nisse som klatrer opp i ei palme fra Cayman Island, malt kule fra Russland, engler fra USA for å nevne noen

    3. Så artig å lese at julestrømpe var tradisjon i heimen din😊. Det har eg tatt med fra min barndom,videreført når vi fikk unger,hengte den soveromsdøra når vi trodde at dem hadde sovnet. Den hekleduken var nydelig,eg elsker å hekle😍. Tror eg må kjøpe garn å hekle en sånn,eller flere for å gi bort. Koselig å lese bloggen din,ha en nydelig dag😊😉

    4. Fin duk, du er kjapp med heklekroken også!!

      Tradisjonene hjemmefra ble stort sett historie da jeg flytta ut. Tradisjoner var det samme som mas og styr, mye jobb og forberedelser. Som førte til gørrsur og misfornøyd mamma.

      Da barna var små hadde vi noen få, som at de pyntet juletreet (fordi jeg hater å gjøre det og jul er for barn). Etter at juletreet var pynta fikk de åpne 1 julegave, som jeg fikk da jeg var lita. Juletreet ble alltid pynta på lillejulaften.
      Etter at barna flytta ut er det helt uaktuelt med juletre og etter at jeg ble alene ligger julepynten pent i ro i eska.

      Påske kommer og går, uten noe spesielt. 17.mai kan bli feira i light versjon, rett og slett pga at det er min bursdag. Det blir ei kake av et eller annet slag og en gave, kanskje 2. That’s it

    5. Tradisjoner er viktig. Jeg begynner å bli gammel nå. Kan ikke huske så mange tradisjoner fra min barndom. Men nye tradisjoner har jeg og min mann skapt sammen.
      Nydelig 17. mai duk.

    6. Nydelig duk, har en tradisjon med at 17.mai må man ut å se borgertoget 🇳🇴
      Ha en fin ettermiddag 🌹

    7. Hei

      Koselig blogg du har 😀

      Er en del tradisjoner knyttet opp mot jul, noen fra barndommen har blitt forkastet og nye har kommet til med egne barn <3

      Julestrømpe er et must! det blir ikke jul uten julestrømpe, og jeg elsker å sitte der å fordele godteri i strømpene sent lille julaften <3
      Nå er ungene 19, 22 og 25 år (eldste har flytta) men julestrømpa skal på plass, til dagen de flytter ut <3

      Juletrepynting på lille julaften, gir en egen kriblende følelse i kroppen.

      Jeg lager brente mandler i bøtter og spann gjennom hele desember til gaver, så det lukter KONSTANT brente mandler i huset! Og min bestemor sin brunost blir også laget <3 Fryseren fylles med hjembakte rundstykker. Det er i heletatt mye gode lukter!!

      Pynter huset til 1. advent for å nyte julefarger og nisser hele desember.

      Forventningene bygges gjennom hele desember, og jeg ser nå at min eldste som nå har fått egne barn har tatt med seg noe og laget seg noen nye. Jeg synes det er så koselig!!!

      Også er det jo alle de små tradisjonene, som å gå hele uka og glede seg til fredagspizzaen. Skal ikke glemme de små tradisjonene heller <3

    8. Tradisjoner viktig❤️
      Jeg har også masse tradisjoner med i ryggsekken fra barnsben av – mange har jeg beholdt, og gjør mye ut av å beholde, andre modifisert litt for å passe bedre sammen med og gi plass til de tradisjonene som kommer fra min manns familie i Danmark og de tradisjonene ungene våre har vokst opp med her (Bor i Danmark, har gjort det i 16 år).😊
      Den 17.mai duken må prøves👍🏻

    9. Jeg synes det er så artig å lese at du forteller om ditt så spennende liv i tilknytning til håndarbeid. Så spennende å lese.
      Jeg har ikke mye tradisjon som jeg følger med. Hadde flyttet mye under barndommen. Jeg har laget min egen tradisjon da. Kokt egg hver søndag sammen med min mann:)

    10. Tradisjon….for meg er det et gullkantet ord. Eg har så mange tradisjoner at eg kan ikkje rekne opp alt. Er ufattelig glad i alle langhelger og sjølsagt 1. og 17. mai. Jula er uten tvil viktigeste. Det har eg videreført til etterkommerane. Herlig. 🇳🇴🎺🎶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg