Smokkesnorer – oppskrift

 

Det er ofte slik for oss som holder på med garn at det blir garn til overs. Gjerne akkurat for lite til noe større og akkurat for mye til at man hjerte til å kaste det. Disse smokkesnorene er perfekte til å bruke de små slumpene som blir igjen for de trenger bare 5-6g med garn. PERFEKT.!

 

Jeg har brukt garntykkelse 22/10 og pinne 3.5 på alle smokkesnorene.

Garnmengden som er brukt er 5-6g. Det skal være nok til at arbeidet måler ca 22cm (lengere anbefales ikke pga kvelningsfare). Når man syr fast gummiringen og klipsen så går det 1cm bort i hver side til dette så alltid strikk 2cm lengere enn lengden du ønsker på smokkesnoren din.

 

Smokkesnor 1

 

 

Legg opp 7m på p 3.5.

Strikk r frem og tilbake (riller) til arbeidet måler 22 cm. Fell av.

Sy en gummiring fast i den ene siden og en klips i den andre. Om man bruker smokk med ring kan man sy i trykknapper i den ene enden i stede for klipsen. Da kan man feste smokksnoren i smokkeringen.

 

 

Smokkesnor 2

 

 

Legg opp 7m på p 3.5.

Strikk:

1.omg: 7 r
2.omg. 2 r, 3 vr, 2 r.

Gjenta 1.omg og 2.omg til arbeidet måler 22cm. Fell av.

Sy en gummiring fast i den ene siden og en klips i den andre. Om man bruker smokk med ring kan man sy i trykknapper i den ene enden i stede for klipsen. Da kan man feste smokksnoren i smokkeringen.

 

Smokkesnor 3

 

 

Legg opp 7m på p 3.5.

Strikk:

1.omg: 3 r, 1 vr, 3 r
2.omg: 3 vr, 1 r, 3 vr
3.omg: 2 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 2 r
4.omg: 2 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 2 vr

Gjenta 1-4omg til arbeidet måler 22cm. Fell av.

Sy en gummiring fast i den ene siden og en klips i den andre. Om man bruker smokk med ring kan man sy i trykknapper i den ene enden i stede for klipsen. Da kan man feste smokksnoren i smokkeringen.

 

God strikking 😀

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

10 kommentarer
    1. Takk for oppskriftene, det skal eg prøve meg på til barnebarnet. Ha en strålende dag .🌞👍🤗

    2. Mange år siden jeg hadde baby og smokkesnor var ukjent da mine var små. Men for en genial idé! Nå når det dukker opp nye små i familien fikk jeg derfor lyst å bruke rester til dette jeg også. Kjøpte inn kliper og silikon/gummiringer og har strikket den første. Artig med noe som går superfort (har nettopp rekket opp en halv banrnegenser så trengte en pause og å fullføre noe). Stor var min forundring når jeg tok ringen i nærmere øyesyn, hvordan får man festet den i smokken? Jeg trudde i min visdom (eller mangel på sådan) at den var tøyelig og kunne «tres over» smokkenringen, men det er jo helt umulig.. Hjelp, hvordan gjøres dette?
      Hilsen ei som plutselig følte seg avlegs 🙈🙈🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg