Sitteunderlag – oppskrift

Jeg er blitt veldig glad i å strikke sitteunderlag med årene. Det går fort å strikke og det er kjempe fine gaver. Kan faktisk ikke huske et år uten at jeg har strikket et slikt et etter at jeg begynte å strikke de.

 

 

Siden jeg er så glad i de tenkte jeg at jeg skulle dele oppskriften på disse med dere.

 

Jeg bruker:

Rundpinne nr 7

100 g Fritidsgarn farge 1
50 g Fritidsgarn, farge 2

(Kan også bruke vamsgarn fra Rauma)=

 

Legg opp 50 m med farge 1 på p. nr 7. Strikk 10 riller.

 

 

Så skal du sette av de 10 første og 10 siste maskene på en tråd. Strikk de midterste 30 m i glattstrikk med farge 2. Strikk til nøstet er tomt.

Når det er gjort tar du de første 10 m tilbake på pinnen og strikker rillestrikk med farge 1 til det er like langt som partiet med glattstrikk (farge 2). her syr jeg underveis slik at det blir nøyaktig like langt.

 

 

Når det er gjort tar du de 10 siste maskene tilbake på pinnen og strikker like mange riller som du strikket med de 10 første maskene. Når det er gjort strikker du 10 riller over alle maskene med farge 1. Når du strikker tilbake på den 10’ende rillen feller du av arbeidet.

 

 

Så syr du fast den andre siden til midtpartiet.

Om du er usikker på hvor du skal sy så kan du se på bildet under.

 

 

Før toving.
Om du vil ha brodert på navnet til mottaker så må du gjøre det før du tover. Jeg broderer med vanlig korssting. Tegner navnet på et ruteark før jeg broderer for å være sikker på at jeg er fornøyd.

Toves på 40 grader i vaskemaskinen på det korteste programmet du har. Omdreininger bryr jeg meg ikke om, men det går an å stille det ned. Om du er usikker på hvordan vaskemaskinen din tover så kan du tove det i tørketrommelen. Da væter du sitteunderlaget og tromler det. Når man tromler i tørketrommelen kan man kontrollere tovingen underveis.

Toves UTEN grønnsåpe eller annen såpe i maskinen.

 

 

Etter toving.
På dette skal jeg prøve å nålefilte så derfor er det ikke navn på dette.

Når du tar det ut av vaskemaskinen skal det strekkes litt i og tørkes flatt.

 

 

Og med navn ser det slik ut.

 

 

Disse bruker jeg å sy fast på sitteunderlag som man får kjøpt på rull. Da fester ikke halve skogen seg fast i sitteunderlaget du har strikket og på vinteren blir det litt ekstra isolasjon.

 

Nå skal jeg strikke på et nytt sitteunderlag som jeg la opp til i går. Ja, jeg vet at jeg ikke skulle legge opp til noe nytt før jeg har blitt ferdig med flere UFO’er, men viljestyrken hadde hviledag så da ble det slik 😉

Lykke til 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg