Restefest

Du vet når du kommer hjem etter en liten tur på garnbutikken? Den lille turen der du KUN har kjøpt det aller mest nødvendige?

 

 

Ja. Den turen ja! Der man KUN får med seg det man trenger til livets neste strikkeprosjekt.

 

Om du er som meg så kommer du dansende inn døren hjemme, tar av deg skoene samtidig som du tar en svingom inn gjennom mellomgangen for så å ta en piruett i stuen sammen med garnposene og gleder deg til å vise din bedre halvdel hva du har med deg hjem denne gangen. Høres ikke det helt fantastisk ut?

 

Ja. Er helt enig. Det er meg i et drømmescenario det.

 

Det skal sies at mannen min bare smiler når jeg kommer hjem med noe nytt fra garnbutikken og spør hva jeg nå skal strikke. Dette HVIS han i det hele tatt får med seg at jeg har blitt den stolte eier av et eller flere garnnøster. Som regel tar jeg det inn når han er på jobb. Om han er hjemme når jeg kommer kaaaan det hende at jeg desverre “glemmer” posen(e) i bilen for så å komme på de dagen etterpå når han er på jobb. Ikke fordi at han blir sur eller synes det er unødvendig. Men heller fordi jeg synes det er litt flaut å være eier til så mange skatter. Som er litt her og der. Litt overalt.

 

Men i allefall.

 

Når jeg har strikket ferdig et plagg eller et prosjekt er det så og si ALLTID garn igjen. Det skulle man vell tro at bare var fint liksom. Men nei da. For hva skal man strikke av alle de forskjellige garntypene, farger og varianter? Sokker og votter er jo absolutt en klassiker. Men må innrømme at jeg, som er sånn passelig lite glad i trådfesting, fristes lite av å strikke et par sokker eller votter der man må feste 30 tråder. PR SOKK/VOTT. Men glemmer ganske ofte av at jeg ikke liker trådfesting så det blir litt sokker og votter læll.

 

 

 

 

Varierer av og til med å slite med å feste tråder på tøfler.

 

 

Fant ut at sitteunderlag er perfekt til å strikke opp restegarn. Å vet du hvorfor?

Jo! Nemlig fordi på sitteunderlag er det jo bare å strikke inn restene. Det spiller ikke noen rolle om det er på rettsiden eller vrangsiden. Det blir bare en kul effekt. Hurra!

 

 

Restesitteunderlag:

Legg opp 50 masker på pinne nr. 7 med restegarn av fritidsgarn/vamsegarn. Strikk rillestrikk til ønsket lengde. Fell av.
Toves.

 

Har DU noen geniale og morsomme restegarnsprosjekt du vil dele?

Ønsker deg en fin dag 🙂

 

 

64 kommentarer
    1. Takk for tips.med sitteunderlag. Det skal jeg hive meg på med endel garnrester.
      Hvordan tove syns jeg hadde vært et supert innlegg😊

    2. Bruker restegarn til lester og votter. Det som da blir restegarn, bruker eg til å flette snorer som eg bruker til forskjellige ting eg syr. Noe karer eg opp, for å bruke på bilder eg nålefilter.

    3. Kjenner meg igjen i garn kjøp men det meste går i heklegarn. Kjøpte et feil parti på nettet med flerfarget garn 200 grams nøster. Skulle hekle sjal og det kunne jeg ikke med garnet. Det var omtrent håpløst som det delte seg siden det ikke var fast spunnet. Men fant det fram og tredde en perle på, og har heklet en 89 cm i diameter en stjerneduk maken til den du har har heklet. Nå er det den andre runde duken jeg holder på med. Har et lite rundt bord og helt perfekt duk. Har en god del fritidsgarn og annet liggende. Blir nok votter til barnebarna. God helg til dere tre i Alta.

    4. Strikke et fargesprakende pledd? Som et pågående prosjekt, rillestrikke etterhvert som du har restegarn. Ikke noe mønster, tykt og tynt garn om hverandre går også fint!
      Eller strikke sitteunderlag som er lengre enn til en stk?

    5. Har man, eller kjenner man noen som leker med bamser/dukker så er restegarn fint til dukkeklær. Litt trådfesting, men…..

    6. Flott blogg Christine Emilie🤩👍 Strikkeavhengig med litt for mye garnlager her😬🤣 årets mål har vært garnslanking, men.. gikk på 1. smell allerede i Februar, måtte bare strikke en cardigan😅 Så etter noen kopptuer i bomull, ullsokker, og sitteunderlag, gikk jeg på en ny liten smell… 6 nøster tøvgarn… Jeg har ei hylle full, men ikke nok til et enfarget par dobble tøfler.. å i ei nydelig farge…😅 men nå er de strax ferdig, og da er det bare å krumme nakken å fortsette garnslankinga og restegarns strikk. Tenkte å strikke flere par dobble tøfler i rester, strikke noen små ugler som jeg limer på rekved og setter skilt på etc. Sliter litt med å finne ny spennende restegarnsstrikk😅 For nye prosjekter frister mer. Men jeg har ikke nok garn i en type til å strikke større plagg. Kanskje i lett lopi, men fargesammensettninga betyr ganske mye, å da må jeg kjøpe nye farger i tillegg, og ender ofte opp med like mye rester som da jeg begynnte🤣🤣 Ha en finfin dag😊

    7. Haha, tror jeg kjente meg godt igjen der ja 🙈
      Tror jeg har ca 15 plastboxer med lokk på et rom her, fullt av garn ja, som bare venter på å bli brukt. 😜
      Godt å ha, i tilfelle……… 🤣
      Ha ei god helg 👍

    8. Ullbukser til bruk i barnehagen er helt genialt å bruke restegarn til. Da får du ei varm bukse som INGEN har helt lik 😊

    9. Åh! Sittunderlag var en god ide.
      Jeg hekler bestemorsruter av rester, og en vakker dag en gang i framtia skal det bli til et stort og fargerikt teppe. Kan se det for meg…..jadda….😇😇

    10. god morgen .Jeg har skrevet om det før på min blogg ,har du rester ,spiller ingen rolle om kvalitet ,det kan være tykt eller tynt ,pusete eller glatt ,1 meter eller ett halvt nøste ,bruk alt .Knyt sammen to ender og lag nøster i alle farger bruk alt av rester ,har du mye av en farge la da noen nøster gå i en farge og når du har mange slike restegarnsnøster tar du 3 eller 4 og hekler i vei ,du bestemmer selv hvor brett du vil ha det ,sa hekler du fastmasker fram oog tilbake til ønsket lengde :=) og vips har du fargeglade tepper ,jeg har en på hver side av sengen vår ,og er veldig fornøgd med dem .På denne måten får du brukt masse rester og alle rester :=)

    11. Haha, tror jeg kjente meg godt igjen der ja 🙈
      Tror jeg har ca 15 plastboxer med lokk på et rom her, fullt av garn ja, som bare venter på å bli brukt. 😜
      Godt å ha, i tilfelle……… 🤣
      Ha ei god helg 👍

    12. Jeg har pleid å gi vekk en sekk med restegarn i ne og ny til barnehage og Sfo. Det blir så godt mottatt. Ellers har jeg fått litt dilla på ankelsokker, gjerne med ensfargeede med mønsterstrikk, de er perfekte som tøfler. Strikker som venninnegaver til jul. Jeg pleier også å veie garnet for å beregne hvor mye som går til hver sokk hvis jeg er i tvil om det er nok.

    13. Eg hekler blomster av rester som eg syr sammen å har i lappeteppe. Men eg sparer alt av rester tilogmed den lille meteren som blir igjen av garnet😂

    14. Har strikket flere restegarnsgensere i julegave i år. Det jeg ikke bruker av restegarn, gir jeg til barnehage og SFO der barnebarna går. Plutselig har jeg lettere samvittighet 🤣🤣🤣

    15. Hekle små og store kurver til oppbevaring. Gå inn på pintetest og skriv søkeord “helka kurv” eller lignende, og det kommer mange ideer. Når jeg strikker i ull, tover jeg kurvene.
      Eller bruk søkeord “restegarn” på pinterest. Det kommer masse ideer.😉Jeg elsker pintetest, der finner jeg alt.😊

    16. Strikke luer til barna på kreftavdelingen på sykehus. Mange barn mister håret ved behandling og de elsker de mangefargede luene.:) Kan også strikke til prematuravdelingen på sykehusene.
      Synes det er en flott måte å bruke restegarn på. Her trenger man heller ikke feste tråder mellom hver farge:). Bare strikke videre med neste. Blir flott effekt av det også synes jeg.
      Man kan også samle inn restegarn fra andre som vil “slanke garnhaugen” sin litt, og på den måten få enda flere lurer til barna. Vinn/vinn situasjon.:)

    17. Jeg har planer om og strikke en slags pølse av restegarn, og ha noe strikk oppe og nede som gir en god, elastisk åpning…(åpninger). Strikke en hempe oppe, og ha i masse plastposer. Siden den stort sett befinner seg enten på vaskerom, i en krok ol…så er det ikke så nøye om garnrestene er samme tykkelse osv. Jeg fant ut at man sikkert blir kvitt endel rester da👍😄

    18. Det er “rart med det”, får jeg et par poser med tilfeldige garnrester fra andre – så skynder jeg meg å sortere i superwash, ubehandlet, alpakka o.l., og syntet. Strikkepinnene begynner nærmest å gå av seg selv, og plutselig er det bare et nøste eller tre med garn av udugelig karakter igjen. De skulle muligens vært donert videre på direkten, men du vet, man må jo på død og liv samle! I TILFELLE akkurat det garnet viser seg perfekt, til ett eller annet prosjekt man ennå ikke vet om. 😂

      Tips ja, det var det du ville ha. Ubehandlet ull kan spleises sammen. Det er gull.
      Strikker du større partier med rester i samme farge, og ikke for glatt garn, kan du feste mens du strikker, ved å tvinne vekselvis over og under.

      Ååå, det var tips til hva du kunne strikke ja. Monsterbukse til lillebror, og evt. alle vennene han kommer til å få! 😅 Bruk smårester til å brodere på øyne, tenner og andre detaljer. 😇

    19. Ja, restegarn er noe vi har nok av.
      Jeg har bla strikket ullbukser til barnebarn. Og så har jeg samlet alt av ullgarn med strikkefasthet 27 i en plastboks. Blander alt av farger tilfeldig og strikker teppe i Dominostrikk. Kjempekjekt og ingen montering til slutt.

    20. (hahaha)
      Om det ikke dreier seg om garnnøster i mitt tilfelle, så har jeg periodevise ‘kick’ på smykkelaging med det utkommet at jeg absolutt kunne kjenne meg igjen i det øverste bildet (må bare ned å få tak i en pose [her;clips-pose] ‘stoppere’ e.l, og kommer hjem med halve sjappa) 😀

    21. Har eit arne og carlos teppe som eg heller litt blomster til av ulikt restegarn. Blir fint ! ( men aldri ferdig)

    22. Jeg striker votter med for. I foret bruker jeg alt restegarn også små nøster(det vises jo ikke uansett) også strikker jeg selve votten i rester jeg har litt mer garn av. Gjerne i striper og forskjellige farger. Litt morsomt når man vrenger votten, da overraskelsen er på innsiden😉

    23. Pannebånd! Er på mitt trettende pannebånd på rappen her nå, et par-tre stk i uka har minka garnlageret ørlite grann i allefall 😇

    24. Siden det er andre gang jeg ser at du ikke liker å feste tråder er det kanskje på tide å komme med tipset mitt.. 🙂

      Når jeg skifter tråd strikker jeg først 2-3 masker med begge trådene, og deretter fester jeg den ene trådenden ved å surre den en halv gang over den andre tråden for hver maske de neste 10-15 maskene. Omtrent sånn som man gjør det hvis man strikker med to farger og ikke vil ha altfor lange trådsprang.

      ..Og så gjør jeg det samme med den andre enden på neste runde. Og vips: Ingen kjedelig festing når du er ferdig med å strikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg