På den syvende dagen hvilte han

I forbindelse med pinsen begynte jeg å undres over en ting som jeg tenkte jeg skulle spørre dere om. Det handler ikke om pinsen i seg selv, men helligdager/søndager og håndarbeid.

 

 

For en del år siden satt jeg og drakk kaffe med en eldre dame og snakket om stort og smått. Dere vet hvordan disse samtalene er. Spennende og veldig varierende i samtaleemnet. Slike gode samtaler. Hun snakket om livet i “gamle dager”  og fortalte hvordan de jobbet med gårdsbruket, levemåten og alle klærne hun lagde til barna sine. Det var mye jobb for å få til alt dette og dagene ble ofte lange. Hun fortalte videre at “i gamle dager” skulle man holde seg unna arbeid på søndager og vi kom inn på det å gjøre håndarbeid på søndager og helligdager. Hun sa at man skulle til og med ikke røre saksen på disse dagene og refererte til det tredje budet i moseboken som sier

 

 

Husk sabbatsdagen og hold den hellig. Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning, men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter, verken slaven eller slavekvinnen din, verken buskapen din eller innflytteren som bor i byene dine.  For på seks dager laget Herren himmelen og jorden, havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den (bibel.no).

 

 

Jeg undret meg litt å sa spontant til henne at jeg gjorde håndarbeid på disse dagene. Jeg stoppet opp og tenkte om jeg hadde tråkket over en strek her, men denne damen er slik laget at hun dømmer ikke andre selv om de gjør noe som går i mot hennes tro.
Hun så på meg og sa: “Javel, du gjør det. Men du vet vel at man ikke skal gjøre arbeid på søndager/helligdager”. Og jeg svarte som sant var at “jo, jeg gjør det.” Og la til “Men for meg er håndarbeid kos og avslapping og ikke en nødvendighet for at familien skal ha klær å gå i”. Hun smilte og sa at det var jo sant og la til “når presten går ned fra prekestolen kan du gjøre det du vil”. Så lo vi litt.

 

 

Når det kommer til søndager og helligdager er jeg faktisk slik laget at arbeid utsetter man til en hverdag eller lørdag. Gressklipping, saging o.l gjør man ikke. Men håndarbeid gjør jeg uavhengig hvilken dag det er for det er ikke arbeid, men kos. Det eneste jeg ikke gjør er å legge opp til en ny strikning på en søndag, da blir den aldri ferdig eller jeg bare plages, også tar jeg ikke med strikketøyet på besøk til mennesker som ikke rører en saks på søndager. Det synes jeg man kan la være.

 

Hvilket forhold har du til håndarbeid og søndager/helligdager? Lar du det ligge eller koser du deg med det slik jeg gjør?

 

Ønsker deg en fin pinse.

46 kommentarer
    1. Her strikkes det alle dager også søndager 🙂 Jeg er oppdratt til at man ikke skal ta i håndarbeid på søndager. Som deg så ser jeg på det som kos og ikke en nødvendighet, så jeg strikker i vei 🙂

    2. Handarbeid gjør jeg som du, det er mer avslapping og kos enn arbeid. Vi unngår utejobbing som innebærer støy, men unngår ikke hagen helt om været er fint! Såpass få godværsdager har vi at alle må nytes og nyttes👍😊 vi venter uansett til etter kirketid!
      Budskapet tenker jeg er viktig, det å ta seg en pause fra hverdagens krav er kjempeviktig! Uansett om man er religiøs eller ikke!

    3. Strikka søndag,som alle andre dager. Det er no berre kos å sitte med strikketøyet og ikkje laga vi lyd eller bråk med det.

    4. Her bedrives hobby alle dager om en har lyst. Ute gjøres også ting,men ikke noe som bråker og kan genere andre. Litt oppdragelse har en jo. 🥰
      Og klesvask henger aldri ute på røde dager. Da tror jeg mamma hadde kommet og spøkt for meg. Det var hun kjempestreng på så det sitter i fortsatt i.
      💐Kos deg med strikkingen og ha en deilig dag med familien🥰❤

    5. Jeg strikker på helligdager , men ikke noe arbeid som bråker. Strikking er jo bare avslapping som du sier 🙂

    6. Gjør ikke bråkete arbeid på søndag men kan godt rake hagen etter kirketid.
      Handarbeid er avslapping så det gjør jeg alle dager.

    7. Lærte i min barndom, ingen håndarbeid på en søndag eller helligdag. De gangene jeg har vært så syndig🤣 å strikke på en søndag, har jeg måttet rekke opp igjen på mamdag, hver eneste gang. Rart egentlig. Ha en fin søndag 🌹

    8. Vi er veldig konsekvent på at det ikke skal jobbes ute på søndager. Spesielt med noe som bråker.
      Men håndarbeid gjør jeg. Det er kos og ikke arbeid for meg. Men så lenge min svigermor levde og var hos oss, var det ikke populært å sitte med strikking.
      Hun var av den gamle skolen som den damen du skriver om.
      God pinse til deg.

    9. Jeg strikker på helligdager også. Det er kos og ikke arbeid 🌞💖 ikke bråker det heller. Ønsker deg en fin dag 💖

    10. “Jobber” på søndager. Håndarbeide. Litt husarbeidet hvis det er nødvendig. Og stille hagearbeide.
      Ha en strålende pinse.

    11. Da æ va lita, så sa gudmora mi at håndarbeid ikke skulle gjøres. Å om man måtte bruke saks kunne den ikke brukes før pesten va færdi i kirka.

    12. Skulle tro du skrev om min mormor. Akkurat sånn var det og saksa fikk man heller ikke bruke. Jeg ser på strikking som kos og strikker alle dager uansett, men da min mormor levde strikket jeg ikke på røde dager hvis hun var i nærheten 😉

    13. Den vanlige jobben min gjør jeg ikke på søndager. Pc, undervisning, kontorarbeid. Sånne ting. Ikke fordi Bibelen sier det, men fordi jeg trenger å hvile litt innimellom. 😀 Ting som ikke plager andre av jobb tenker jeg at man kan gjøre, så jeg har nok litt mer sånn forhold til det at man ikke skal bråke for naboer etc på søndager. Men selv der er jeg ganske fleksibel. Vi hadde en stor gressplen hos mamma som måtte klippes. Det var ikke alltid vi kunne dra dit i hverdagene, vi bor et stykke unna alle barna. Så noen ganger ble det jo besøk der på søndager også, og da synes jeg naboene en gang i mellom burde “la det gå” at vi trengte å få klippet for den 85-år gamle mammaen vår. Stort sett synes de det var greit 🙂 Vi gjorde det SJELDEN. Håndarbeid (heter arbeid faktisk :-D) gjør jeg akkurat når jeg vil. Og kanskje MEST når det er fri og helg, det er jo da det er tid til sånt 🙂 Skjønner godt at eldre folk har litt annet forhold til sånt 🙂

    14. Da æ gikk på videregående skole å bodde oss min bestemor, strikka vi på søndagen.Men vi hadde tven på masse ukeblader på bordet.Får vist en dame som bestemor var tante kom på besøk etter kirketid,kasta vi vært vårt strikketøy i vær sin krok.Satt pent å leste ukeblad å så på tven.Den damen likte ikke at man strikket på søndagen.Men vi kosa oss med det æ å min bestemor.

    15. Eg har vokst opp i den tida da de rød dagene var hellige. Såg heller aldri en klesvask til tørk ute. Der har eg vært konsekvent også.
      Men med håndarb.er eg helt enig med deg. Vi må da få slappe av og det gjør eg ikkje uten strikket mitt.
      Ha en finfin 1. pinsedag.

    16. For meg er håndarbeid kos, og jeg la opp masker for nå skal det strikkes tøfler. Gjør ferdig enhver prosjekt jeg starter på.
      Oppvokst med at man hengte ikke ut klær på snora på en søndag, eller bakte brød. I dag er det en annen tid, og folk får gjøre som dem vil, det legger jeg meg ikke bort i.

    17. Håndarbeid er ikke arbeid, det er kos, så det utgår ikke hverken på søndager eller andre dager…. husvask er arbeid og om jeg jobber alle andre dager så må nok søndagene brukes til det. Skinner sola, så kan jeg nok begynne med hagearbeid også på en søndag…. men man kan prøve å ikke forstyrre naboene mer enn nødvendig. Ikke start opp bråk utendørs for tidlig på fridagene, og heller ikke for seint. Unngår også i den tia folk ligger middagshvil…. 🙂

    18. Haha. Artig tema. Jeg strikker veldig gjerne på søndager og jeg er jammen meg prest selv.

      Synes forøvrig det er en helt nydelig ordning, søndagen/hviledagen. En god innretning uansett hva en måtte tro på: en dag for hvile, gode relasjoner, lavt tempo/lave skuldre og for oss som tror – tid sammen med Han som har lagt til rette for denne hviledagen.

      Måtte pinsen/helligdagene bli gode for dere alle, med eller uten strikketøy.

    19. Jeg leser bibel hverdag og ber…så jeg kan også kose med andre ting selv om det er søndag. Hekle eller strikke eller tur eller vaske hus:)
      Jeg tenker at alt jeg gjør, gjør jeg for Gud:)

    20. Da jeg var ung og nyetablert, husker jeg at min dypt religiøse svigerfar sa til meg at jeg ikke skulle drive med håndarbeid på søndager! Jeg gjør jo som jeg vil med det. Men er over 40 år siden han sa det, og jeg har aldri glemt det. Mannen min vil helst slappe av på søndager, det var han vokst opp med. Egentlig er det en fin ting å holde hviledagen hellig! Men håndarbeid er vel mest kos for de fleste i dag. Før var det en dyd av nødvendighet. Klippe ull, spinne, karde, veve, strikke , sy osv. Var jo en jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg