Norges sterkeste kvinne!

Kreft.

Ordet får meg til å grøsse. Jeg blir uvel og redd. Kvalm faktisk. Men det er bare bagateller i forhold til de som får beskjeden om at de har kreft tenker jeg.

Vi alle kjenner noen som har hatt, har eller kommer til å få kreft. Min venninne har fått kreft. Igjen.

 

 

Da jeg var yngre, mye yngre, brukte jeg å være med stefaren min på bingoen som ble arrangert for å være premie utdeler. Tjente meg noen kroner på det også så jeg takket villig ja. På bingoen var det ei kul dame som leste opp bingotallene. Hun var sååå kul! Dere kan bare tenke dere. Jeg, som var 10 år yngre enn henne, tenkte “wow, jeg vil bli som henne”. Lite visste jeg da at 20 år senere så skulle dette bli min venninne.

 

I starten av 2018, 2 uker etter at hun fylte 40 år, fikk min venninne, som jeg får lov til å skrive om, beskjed om at hun hadde fått kreft. Skal ikke gå inn på reaksjoner, antakelser om følelser og slikt for vi kan bare tenke oss hvordan det er å få en slik beskjed. Personlig synes jeg hun tok beskjeden relativt pent. Sykehusinnleggelse, cellegift og det som hører med. Men hun gjennomførte det med stil.

 

Så kom glad beskjeden i 2020. “FRISKEMELDT”. Å hvordan feirer man ikke en slik beskjed? Joda. Som alle andre normale mennesker så kjøper min venninne seg en sykkel og sykler “Skaidi Extreme”. Ikke bare en gang. Men to! Say what! Det er tøft det.! Fra cellegift til offroadsyklist på en helomvending. Dama er laget av noe mer enn mange oss andre. Hun er faktisk en av de sterkeste jeg vet om. Eller, faktisk den sterkeste jeg vet om. Hun har nemlig fire pallplasseringer i konkurransen “Norges sterkeste kvinne” og 3 NM gull i styrkeløft og benkpress samt deltatt i Europas sterkeste kvinne. Det er ganske kult da. Vil trygt påstå at hun er godt kvalifisert til å få tittelen som mellomnavn. Skikkelig badass! Er det rart at jeg syntes hun var så kul da jeg var yngre? I tillegg er hun skikkelig snill.

 

Så kom det herrens år 2021 og vi hadde blitt introdusert for covid-19. Men nei da. Min venninne blir også introdusert for tilbakefall. Hun har fått kreft, igjen. Overalt. PANG! Å hvordan tar man i mot en slik beskjed?

 

 

 

Min venninne, som har fått kreft igjen, får reaksjoner. Hun nøyer seg ikke med å gjennomføre en cellegiftkur eller det som følger med. ALT det som følger med. Neida. Min venninne mobiliserer det hun har av pågangsmot og engasjement, og det er mye, til å sette fokus på kvinnehelse og kreftettervern samtidig som hun skal ta cellegift og andre behandlinger. Min venninne er den sterkeste kvinnen jeg vet om.

Heidi. DU er den sterkeste jeg vet om.

 

 

 

I går broderte jeg det som skal bli et nytt bokmerke i samlingen min. Under her finner du mønsteret på det og du skal bare benytte deg av det så mye du vil. Om du velger å bruke dette mønsteret håper jeg at du kan vurdere å donere en slant til kreftforeningen til ære, om jeg kan si det, for alle som har hatt, har eller som kommer til å få kreft slik at de kan fortsette med den livsviktige forskningen sin. Kreftforeningen finner du HER.

 

 

 

 

Fuck kreft!

18 kommentarer

Siste innlegg