Nei. jeg har ikke alltid vært like glad i håndarbeid!

Jeg husker så godt da jeg var liten og det begynte å nærme seg 17 mai. Vi gleder oss veldig til den dagen der vi skulle få gå i tog, spise is, delta i sekkeløp og potetløp på skolen sammen med vennene våre. Også fikk vi alltid nye klær. Ikke at vi ikke fikk det ellers, men det er liksom noe eget med å få nye klær til 17 mai og til skolestart. Litt ekstra stas. Ekstra godt var det å få kjøp klær istede for å måtte gå med en stor strikkadrakt som mamma hadde strikket. For dere skjønner det nemlig, at mamma liker også å strikke. Også liker hun å strikke til barna sine. Helst alt annet enn sokker og votter. Og denne gangen ville hun strikke en festdrakt til meg. Til 17 mai.

“Ungen! Vil du at jeg skal strikke denne til deg?” sa mamma til meg mens jeg holdt på med noe.

“Ja, mamma. Det vil jeg” sa jeg, aldri igjen.

JEG VAR SÅ MISSFORNØYD med den drakten mamma hadde sittet i timevis med for å bli ferdig. Et skikkelig praktverk, men hva hadde jeg egentlig sagt ja til?? Har barn egentlig utviklet konsekvenstenkningen god nok til å kunne svare på et slikt spørsmål? Neppe.

 

 

Skal love dere at det ansiktet som er gjemt er like fornøyd som mitt.!

Siden jeg hadde sagt ja til at mamma skulle strikke denne drakten til meg og siden det hadde tatt en halv evighet for å bli ferdig måtte jeg bruke den på julaften også. Varmt! Var veldig glad da den ble for liten for å si det slik.

 

Nå når jeg ser på drakten tenker jeg bare WOW for et arbeid (men når jeg ser på meg i den drakten tenker jeg bare stakkars). At mamma i det hele tatt orket å strikke noe slikt til meg når jeg var blitt så stor det fatter jeg ikke. Tror ikke det er jeg som orker det når den tid kommer.

Selv om jeg var supermissfornøyd med strikkadrakten tok jeg ikke voldomt lærdom av det. Jeg måtte jo selvfølgelig strikke et plagg til lillemann som han kan bruke på 17 mai eller til andre spesielle dager. Hadde sett bilde av denne minimatrosen og klarte rett og slett ikke å la være.

 

 

 

 

Minimatrosen synes jeg er utrolig fin. Også er det noe med de små i matrosdresser. Nydelig!

Mønsteret finner du her.

Jeg har strikket min i drops babymerino.

 

Ønsker deg en fin fredag 🙂

 

14 kommentarer
    1. Jeg må si at du strikker veldig fort. Du rekker veldig mye og du har i tillegg hus og hjem og andre sysler:)
      Jeg klarer så vidt å strikke en lappe:)
      Du er talentful:)
      Ha en fin dag:)

    2. Drakten ja, det var noen masker det😁. Når jeg ser bildet i dag kan jeg ikke forstå at jeg orket😁. Stakkars ungen, du var ikke helt fornøyd😂😂. Jeg skal aldri gjøre det igjen- jeg lover😆❤️

      1. He he. Før jeg klikket inn i bloggen og så bildet ordentlig trodde jeg det var Christine uten fjes og mor (mormor). Men nydelig arbeid av Yvonne.

    3. Så fin minimatrosdress. Den strikket jeg til lillegutts 1 års fotografering. Mitt første møte med “ovanifra og ned” strikking. Blei litt banning. Men blei så fornøyd når den va ferdig.

    4. Må smile av historien..Kjenner meg godt igjen😂Har en mor som alltid har vært ivrig på strikkinga😄Flott det altså, bare ikke gi meg dårlig samvittighet lissom🙈😂

    5. Nå måtte jeg bare le litt. Svigermor strikket akkurat samme drakten, bare med genser, til mine to døtre et år. Eldste erklærte høylydt at hvis hun måtte gå med den 17.mai skulle hun sørge for å ramle langflat i det hun kom ned trappa (her i nord kan det, som du vet, være litt gjørme av sørpe og sand i denne tiden) og ta nn med meg i fallet.

      Gjett om det var ei farmor som var fornærmet? Og det var selvsagt meg som hadde oppdratt så utakknemlige barn. Jeg hadde jo selv strikket bunad til de… ja, men da var de to måneder og to år.

      Vi har ledd litt av det i ettertid. Genserne ble godt brukt, skjørtene….tja, hvor ble det av de? Må kanskje på mørkeloftet og lete, kan bli fine sitteunderlag.

      Fin matrosdress du har strikket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg