Når alt håp er inne

Som mange av dere sikkert har fått med dere er det et enormt smitteutbrudd på gang her i Finnmark. Ikke nok med at det har eksplodert med korona, men smitten er såkalt “vill smitte”. Ja hurra! Selv om dette skjer i nabokommunen er det tilfeller her i Alta der det spores tilbake til Hammerfest og i tillegg er det en annen gruppesmitte før dette. Så hva gjør vi? Jo. Vi låser døren og holder oss hjemme.

Når det kommer til covid-19 har jeg stor respekt for den. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke at jeg og min familie skal bli smittet så vi prøver å følge de retningslinjer og anbefalinger som er satt slik at vi kan bidra med vårt til å få vekk dette svineriet!!

Så.

Når jeg “må” være hjemme får jeg en akutt kreativ kløe blandet med rastløshet. Ja, jeg vet at det er en nydelig kombinasjon. Not. Om jeg ikke før har vært flink til å utsette å ferdigstille prosjekter så er jeg i allefall det nå!

 

 

Da jeg våknet i morges tenkte jeg at i dag er en fin dag til å ferdigstille det siste sitteunderlaget jeg har strikket på.

 

 

Ombestemte meg relativt fort og gikk å satt en brøddeig i stede for.

 

I det siste har jeg begynt å bake brød her hjemme. Lukten av nybakt brød som brer seg gjennom huset er så sykt digg så det vil jeg gjerne gjøre for familien. Også er det så godt med ferske hjembakte brød. Hvis man har lært seg trikset med grovmel da. Som min kjære mann har lært meg for ikke så lenge siden, og som jeg ikke var klar over tidligere.

 

Må le litt når jeg tenker tilbake på mine mislykkede grovbakstforsøk. Har aldri hatt problemer med baking, snarere tvert i mot, så lenge det ikke inneholder grovmel. Da skjærte alt seg og jeg kunne faktisk ha brukt baksten som drapsvåpen. Kanskje jeg må vurdere å ta opp igjen gamle kunster å lage meg en helkroppsrustning mot korona av grovbakst. Den hadde ALDRI klart å trenge gjennom den skal jeg si dere. Ja. For så hardt ble det faktisk. Ja. Og ikke minst tørt. Kjenner jeg må hente meg en halvliter med vann bare av å skrive om det.

Men heldigvis skjer ikke det lengere og brøddeigen blir fin og stor, MED grovmel.

 

 

Usikker om deigen trives hjemme og vil ut.

 

 

Neste gang skal jeg ha en til brødform.

 

Mens brødene hevdes gikk jeg i en av garnkurvene mine for å se om det var noe som fristet. Fant disse to som jeg har lyst å strikke et sjal av. Ikke et sjal med begge fargene men et sjal i hver av fargene.

 

 

Ombestemte meg å la de tilbake. Ubestemt i dag? Jepp! Det kan du trygt si. Men jeg fant til slutt noe som jeg landet på (enn så lenge).

 

 

Det ble geriljabroderi til ære for ei venninne. Har laget et nytt mønster som jeg skal dele med dere, men jeg må først få brodert det.

 

Flere ubesluttsomme sjeler i dag?

 

 

Ønsker deg en fin dag:)

 

 

 

 

 

 

 

Om du har lyst til å surfe videre kan du gjerne besøke :

Me (instagram), myself (facebook) and I (mannen). 🙂

12 kommentarer
    1. Jeg er overhode ikke noe ubestemt i dag, for jeg gjør INGENTING 😀 Eller jeg har planlagt og satt i gang blogghemmeligheten min, så jeg måtte ut å ta noen bilder. Men ELLERS sitter jeg som et slakt i sofaen og sover nesten. Skikkelig trøtt i dag 😛 Så utrolig mye de brødene hevet 😀 Tenker de ble gode jeg 🙂

    2. Du træng ikke ei til brødform 😉 Trill ut fire brød og legg dæm i ei dyp langpanne 🙂 Ha bakepapir i bunnen, spray litt formfett rundt kantan og gjerne mellom brødan (på sia av brødet), da blir dæm lettere å ta fra hverandre 🙂

    3. I likhet med din mann,så går eg fjellturer på denne fine lyse årstiden😎. Har ikke så mye tålmodighet med håndarbeid no. Det tar eg fram når høstmørket kommer😉. Dermed har det blitt fjellturer 4 dager på rad. Ellers baker eg absolutt alt selv,brød rundstykker,knekkebrød. Focaccia,gode kaker til kaffebesøk😋😋. Ha en fin kveld,det er så koselig å lese bloggen din😍😃.

    4. Jeg kan nesten kjenne duften av nystekt brød helt hit , krysser fingrene for at denne smitten roer seg snart , men jeg får si som gubben sier : Finnmarkinger er kjent for å stå han av 💖

    5. For 15 måneder siden bakte jeg brød og tenkte som du skriver, vi holder oss hjemme.. i morgen går jeg til byen, kjøper meg noe digg på Starbucks og setter meg med elvebredden og håper det dukket opp noen flotte sjeler å prate med. Ikke F om jeg skal bruke livet mitt på å sitte hjemme og vente på døden. Bare hold avstand, ikke ta bussen hvis du ikke må.. holdt på å skrive hold deg unna tog i rushet, men Alta.. hallo 😂 Take Care 😘

    6. Her i Trondheim har vi også plutselig fått en “ny hverdag”, eldstesønnen fikk sms fra smittevernkontoret i går, med beskjed om å gå i karantene og teste seg. Smitte på skolen. Resten av familien er derfor i ventekarantene fram til han tester negativt! Forresten så lukter det nystekt brød her også, de skal straks ut av ovnen 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg