Man høster som man sår

Som dere kanskje har forstått har jeg mange ting jeg blir fasinert av. Både på godt og på vondt. Det positive med det er jo at jeg både oppdager og lærer meg mye nytt og spennende. Det, kanskje pitte litt mindre positive er vel at jeg opparbeider meg MYE forskjellig utstyr og materiale. Eller, når jeg tenker meg om er jo ikke det så negativt, unnskyld, pitte litt mindre positivt. Sier som Øystein Sunde, Kjekt å ha!

 

En av de tingene som fasinerer meg desidert mest er hvordan små frø, som man finner i mat man har hjemme, kan vokse til å bli flotte og forskjellige planter. Jepp. Du tenker rett. Barnefasinasjonen er sterkt til stede. Virkelig til stede.

Vi hadde lagt oss her en kveld og jeg lå å så litt på Instagram mens mannen sov. Lå å skrollet og skrollet til jeg kom over en profil, growithjessie, der kontoinnhaveren driver med såing. WOOOW! Jeg fikk inspirasjon. MASSE inspirasjon.

“ASBJØRN!!” sa jeg passelig høyt mens jeg passet på å dulte litt bort i han slik at han våknet.

Ingen respons så jeg gjorde det igjen.

“Hæ?” sa han.

“Åja, du er våken altså!? Sjekk hva jeg har funnet. DRAGEFRUKT!! What! Kult sant!! Dette MÅ jeg bare prøve”.

“mMm” sa han og sov videre.

Fikk litt dårlig samvittighet for å ha vekket han, men hallo. Jeg MÅTTE jo bare fortelle han hva jeg hadde oppdaget.

 

Dagen etterpå kom han hjem med dette.

 

 

Snill hæ?!

 

Delte den i to og tørket noen frø og plantet noe ferske. Hadde lyst å se om det hadde noe å si.

 

 

I tillegg plantet jeg kiwi, vannmelon (skudd i blinde) og eple. Ja. Og satt en avokadostein i vann.

 

 

 

Så var det ventingen.

Jeg vente og ventet og ventet. Og ventet og ventet og ventet. Ja, vannet litt inn i mellom selvfølgelig, men jeg holdt på å vente meg i hjel. Gjorde jo ikke det selvfølgelig, men det føltes slik ut.

 

Å der!

“AAASBJØØØRN!! Kom å see!”

 

 

Dragefrukten har begynt å spire. Så utrolig gøy!

Å kiwien. Den har også begynt å spire.

 

 

 

 

Joda. Bare se litt nærmere.

 

 

Enda nærmere.

 

 

En spire. Ojee. Barnet i meg er stolt! Gleder meg til den vokser seg ennå større.

 

Avokadostenen ja. Den som har logge i vann i en halv evighet. Den har sprukket litt så håper det skjer noe nå. Skal sies at jeg er på min 5 stein.

 

 

Joda. Den har sprukket litt. Du må bare se NØYE.

 

To be continued.

 

Har du sådd noe fra kjøkkenbenken?

 

Ha en fin kveld

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

 

14 kommentarer
    1. Du, d der e gøy ja!! Avokadostein ligger nok noen uker før du ser den spirer, så smør deg med tålmodighet… her planta jeg tomat fra fersk grønnsak i år, men agurk og squash fra frø. Ja åsså har jeg lest at om man tar toppen av en gulrot og planter den, så vil den vokse videre. Så det har jeg åsså prøvd i år. Det grønne vokser som bare det, jeg har veldig lyst å ta den opp å sjekke om den vokser nedover også…. men det kan jeg jo ikke. Får fortsette å vanne den i sommer så får vi vel se til høsten.

      Jeg fikk til slutt tid til å farge garn her, det ble blå/turkis/hvit, Ida fra europris, og knallstilige sokker (med eget mønster,- veien blir til mens man går-prinsippet….)

      Er veldig klar for å farge mer, men når det er bortimot 30 varme i Trøndelagen så blir d ikke akkurat nå…

    2. Har fått en aha i forhold til avokadosteiner. Sett dem rett i jord, vann litt og tre en plastpose over, sett den så på et varmt sted. Putta 9 stk under vasken på badet (varmekabler), tok max 3 uker så hadde 8 vokst i “taket” og var klar til lyset. Den siste satte jeg ned med “skinnet” på, det ser dårlig ut…

    3. Herlig👌😍😄Dyrker en del selv også og forkultiverer. Veldig spent på Dahlia, første gang i år. Lest meg litt opp på «Stinablogg» tidligere😄👍
      Blir spennende å følge vekstene dine😄Men ang avocado, så tar det 15 år før det blir avokado der, har jeg lest..😝Men uansett, spennende med alt eksotisk som gror😍, lykke til!😄Og Gratulerer så mye❤️

    4. Plantet forresten et nektarintre i hagen i fjor. Utrolig nydelige blomster😍😍Rosa..Men det er nok det🤗

    5. Hahaha herlig lesing , minnet meg om hvordan jeg holder på hjemme også. Stakars kjæresten får ikke sove i fred noen ganger 😂 Jeg har en avokado plante , eller snart ett avokado tre 😂👏🏻 Som stammer fra en date-night 😊 herligheten er både fyldig og flott , strax like høy som meg også har den blitt ! 168cm er jeg og den er vel rundt 155 nå🤩 Jeg digger den «barnslige gleden « din, aldri legg fra deg den😄

    6. du kan plante avokadosteinen direkte i jord ,den vil komme jeg har gjort det et par ganger og det går bra ,lar halve steinen være synlig over jorda ,spennede med den dragefrukten da,vi har et stort epletre i hagen ,den står i full blomst ,broren til min mann plantet et frø som barn og nå nermer han seg dei 60 ,det blir epler på treet men dei er ikke gode ,men nydelig når den blomstrer da ,så epler går fint å få et tre av

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg