Kjøkkenkluter med oppskrift

Etter at jeg ble ferdig med alle mariusvottene har jeg egentlig ikke hatt noen spesielle strikkeprosjekter, men bare strikket litt på flere forskjellige UFOer. Jepp. De har også formert seg siden sist. Rare greier det der, men men. Blir i allefall aldri arbeidsledig.

 

Her en kveld gikk jeg ned på hobbyrommet mitt for å se etter noe å strikke på. Ja, du leser riktig, og ja jeg burde vel egentlig skrevet “se etter noe ANNET å strikke på enn de mange påbegynte prosjektene mine som ligger ved siden av stolen min”. Kan vel herved si at “prosjekt bli kvitt alle UFOene mine” er avsluttet og feilet. Prøver igjen til neste år. Må jo ha noe å glede meg til. hehe.

 

Mens jeg var nede på hobbyrommet mitt dukket denne opp.

 

 

 

Denne posen fikk jeg plutselig i posten fra en snill og anonym giver. Denne og en annen. Heldig!! Så hvis du ser dette så TUSEN TAKK:D de er i godt bruk.

Inne i denne posen ligger det….. *trommevirvel* …… garn.
Ja du ble vel forfær nå! Men det er sant. Det er garn i den posen. Bomullsgarn.

 

 

 

 

Fant umiddelbart ut at jeg skulle ta opp denne posen med bomullsgarn og begynne å strikke kjøkkenkluter. Tenkte helt ærlig at jeg nå skulle strikke opp ALT av bomullsgarn, men ja. Det blir sikkert med noen kluter denne gangen om jeg kjenner meg rett. Det er jo så mye annet fint jeg har lyst å lage og UFOene skaper seg ikke selv så kan jo ikke være strukturert og tålmodig å strikke opp alt garnet med det samme. Det hadde jo vært totalt krise.

 

Jeg begynte i allefall å strikke noen kluter. Perfekt tv-strikk når man er for trøtt til å strikke mønster, men for kvikk til å ikke strikke noe som helst. Også er det så kjekt å ha slike liggende i gaveesken. Ja. Og selvfølgelig i kluteskuffen vår. Jeg elsker disse!

 

 

Foreløpig er det fire ferdige kluter og en er påbegynt.

 

Som dere ser er det to forskjellige kluter. Begge med vanskelighetsgrad superenkel. Som sagt, perfekt tv-strikk for en trøtt strikkekropp eller for deg som har lyst å lære deg å strikke.

 

 

 

 

Oppskrift:

Garn: Bomullsgarn fra rema, søstrene grene, nille, europris, dalegarn mm.

Strikkepinne: Rundpinne nr 3.5.

1 nøste holder i massevis til 1 klut.

 

Klut nr 1.

Legg opp 40 m på p 3.5.

Strikk 5 riller.

1 omg. Strikk alle masker rett.

2 omg. Strikk 5 m rett. Strikk 30 m vrang. Strikk 5 m rett.

Fortsett med disse to omg til kluten er like før ønsket lengde. Strikk så 5 riller. Fell av på siste pinne.

 

Klut nr 2.

Legg opp 40m.

Strikk riller til ønsket lengde. Fell av.

 

Tadaa. Da var du to kluter rikere og garnlageret ditt har minket med ca 1 – 1.5 nøster.

 

Ønsker deg en fin lørdag:)

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

8 kommentarer

Siste innlegg