Hva ville du ha gjort?

Jeg har lenge ønsket meg en coverstich, men har bestemt meg for like lenge siden at jeg skal spare penger jeg får i gave for å kjøpe meg denne symaskinen. Men nå dere. Nå kjenner jeg i hvert eneste fiber i kroppen min at jeg “bare MÅ HA den”. Og helst i går.

 

 

Ja, ikke sant. Du kjenner til den følelsen ja! Om du ikke klarer å relatere deg til følelsen av å “bare måtte ha en symaskin til” så er den følelsen likens som da man var liten og visste om “den leken som var på lekebutikken og som man baare mååååtteeee haaaaa”.

 

Husker så godt da jeg var 7 år og Spice Girls var større enn Rolling Stones og Madonna til sammen. Jeg hadde sett en t-skjorte på Bossekopmarkedet (et lokalt marked som er i Alta 2 ganger i året) og gjett hva. Jo. Den “måtte jeg bare ha”. Skikkelig også. Å du skal tru hvor glad jeg ble da pappa kom hjem med den til meg. WHAT!! Hvordan visste han at det var akkurat den jeg ville ha? Og ikke minst. Hvordan visste han hvem Spice Girls var? Joda. Pappa han vet alt han. ALT.

 

Ja, nei. Tilbake til problemstillingen min. Jeg har jo bestemt meg for å spare til denne symaskinen, som dog blir den tredje jeg har. Ja, du ser. Det er ikke akkurat synd i meg. Har en vanlig og en overlock for de som lurte. Og nå trenger jeg da denne coverstichen da.

 

Mannen synes jo det er en fin ting at jeg sparer gavepengene mine til denne coverstichen, men jeg er ikke enig lengere så jeg prøver meg på alle grunner som finnes.

  1. Jeg kan ikke sy noe uten den.
  2. Jeg haaaar såååå lyyyyst på deeen.
  3. Da får du sett på slike manneserier på tvn på kveldene.
  4. Jeg MÅ ha den.
  5. Jeg kan bake kake til deg hver helg.
  6. Du vet at jeg trenger den for å overleve?
  7. Da får du alenetid.
  8. Det er nødvendig å ha for å sy.
  9. Enn hvis jeg rydder hobbyrommet. Da burde jeg jo kunne kjøpe den.

 

Mannen lo godt da jeg sa nummer 9.

Jeg har nemlig bestemt meg for at HVIS jeg får has på hobbyrommet så kan jeg kjøpe meg den coverstichen med god samvittighet. For å si det slik såe.. Du vet på tegnefilm når noen åpner et skap og det rauser ut alt mulig rart i maaaaange sekunder? Jepp. Bytt ut skap med rom og sekunder med minutter så tror jeg vi er der.
Det skal sies at jeg prøvd meg på hobbyrommet noen kvelder, men lukker døren stille igjen å kryper inntil mannen på sofaen og ser på en serie. Mye hyggeligere der!

 

Hvilke gode grunner har du for å kjøpe noe du “bare MÅ ha”?

 

Å to ting til mens jeg er i gang.

Har du coverstich og evt hvilken?
Hvorfor er akkurat den den beste?

 

Fint å høre om erfaringer mens jeg venter på at hobbyrommet skal rydde seg selv på magisk vis 😀

 

Ønsker deg en fin dag 🙂

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

34 kommentarer
    1. Mange gode argumenter der ja.
      Jeg har ikke greie på coverstich.
      Har bare hatt vanlig symaskin. Det skal sies at jeg skulle få ny symaskin til bursdagen min. Nå er det gått to år, og den har fortsatt ikke kommet i hus. Men nå har vi hatt denne pandemien, og det har litt av skylda. Men til høsten skal det skje. Og jeg har bestemt meg for maskin. Gleder meg til ett nytt leketøy. Lykke til med ditt.

    2. nå er ikke jeg og symaskiner bestevenner ,men om du liker å sy og syr masse da synes en du skulle fått den maskina nå ,og jeg googla og såg att det var en uoverkommelig sum på dei .Din mann er kokk ,han har sikker mange gode kniver men kunne han greidd seg uten den store ? kokkekniven ? den beste du hvet ,jeg tror ikke det.
      Min mann er tømrer ,det aller verste han hvet er dårlig verktøy,,han mener verktøyet er alfaomega for en god jobb ,et godt håndverk og det burde gjelde symaskiner også :=)

    3. Gjør det!
      Og gå for den beste, Baby Lock Euphoria, du kommer aldri til å angre! God plass å jobbe på, og lufttræing av hele maskinen.

      Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte min.
      Kjøpte den hos Klar, ferdig sy! I Trondheim. De har egen inspirasjonsside på fb, og hjelper alltid med demovideoer/ svar på messenger om en lurer på noe.

      Euphoria er dronningen blandt Covermaskiner 🙌🏻

    4. Sitter med akkurat det samme 🙈 Begynte å undersøke litt, og så endte jeg opp med ? på hva som er bra og ikke, og hva er nå topstich- evt. behov for det.. I tillegg sikler jeg veldig etter en vinylkuttemaskin.., så restskatten kom litt ubeleilig🙄

      1. Det er skikkelig gøy å drive med forskning på hvilken maskin man vil ha. Dog vanskelig! Har en vinylkuttemaskin og ELSKER den. Har en cameo 3 og er veldig forøyd. Restskatt kommer alltid ubeleilig.

    5. Jeg skulle vært nærmere så sku æ rydda det hobbyrommet for deg, for æ trur nemlig du fortjener en slik maskin 😉 Men du rekker nok å rydde rommet lenge før æ kjem mæ opp te dæ.

      Men æ har trua på dæ, du får d gjort hvis du bestemme deg for det 🙂

    6. Hvis jeg har lyst på noe som koster “litt” penger, kan jeg kjøpe det fordi:
      1. Jeg er voksen
      2. Jeg bestemmer selv
      3. Jeg fortjener det
      4. Jeg har vært veldig snill veldig lenge😁
      5. Jeg blir enda snillere når jeg får det jeg ønsker

    7. Syns så absolutt at dine argumenter er bra, må man ha det, så må man ha det. Jeg tror jeg kan komme med lovnader til min kjære i fleng hvis det er noe jeg må ha og kanskje mangler litt for å få det kjøpt 🙏🙏 håper du snart har den i hus

    8. Jeg vet om en billig, nesten ubrukt…, men koster vel litt i frakt da🤔
      Mest bortkasta penger ever…men bare MÅ-HA var sterk. Syr mye, har to gode maskiner (vanlig og overlock) som er i bruk nesten daglig….

    9. Syr du mye kantbånd, så go for it😅 Jeg har aldri savnet coverstitch til mine syprosjekter. Men det blir jo veldig proffe og pene sømmer med cover. Følg magefølelsen 💕

    10. Veldig forvirra som syvåring du da 😂 jeg har symaskin bak gardinene, den ksn du gjerne komme å tre for meg. Sånn utenom det så.. coverkahæfornåkka? 😳

    11. Identitetskrise tenker jeg vi kaller det😅 ikke verst at du har det! Stiller gladelig opp så du får utfoldet deg kreativt!😁 når det kommer til coverkahæfornåkka er det bare ren syluksus🤩

    12. Det er så mye “MÅ” i livet, så mange vanskelige utfordringer som dumper inn, så mye som gnager og plager. Derfor –
      Ta ekstra godt vare på det som gir glede og overskudd! Det som gir deg lyst og mestringsfølelse. Hvis en coverstitch forgyller litt av hverdagen din så burde du virkelig kjøpe den! Men kanskje finnes det en mulighet til å låne en, for å prøve om den faktisk vil være et veldig bra verktøy på veien mot ekstra glede?
      Så prosjekt hobbyrom – jeg jobber best om jeg kan skravle og le. Kanskje en venninne kan komme og være inspirator mens du går løs på jobben? Da blir det både morsomt, nyttig og deilig å få fixa rommet.
      Jeg har hatt lyst på overlock i noen år. Har symaskin og egentlig lyst å sy, men siden jeg må starte helt på schratch dytter jeg det unna. Det er såå himla kjedelig å øve, trene og ende opp med noe som bare er stygt. For det vil jo ikke bli særlig bra resultat når jeg hverken har kunnskap eller ferdigheter. Så da blir det strikking i stedet, mens stoffene ligger og dytter i skapdører for å få oppmerksomhet. Ja for jeg har jo stoffer æ. Og mønstre. Og sytilbehør. Og den nevnte symaskinen. Men vil sy klær til meg selv, og da trenger jeg jo en overlock? Men er jo dumt å kjøpe en når jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke den. Og det er jo slett ikke sikkert at jeg får til å bruke den.
      Hjelp – jeg blir gal av meg selv! Tror jeg starter på et nytt strikkeprosjekt….

      1. Høres ut som meg det der. Vet du. Jeg begynte å sy klær uten overlock. Det gikk fint, men må innrømme at det er en drøm å sy med overlock. Nå kan jeg ikke tenke meg et liv uten den faktisk. Hiv deg rundt å prøv på vanlig symaskin først. Det er overraskende enkelt å sy klær. I allefall om man har gode mønstre:)

    13. Jeg har en Brother CV3550 og er superfornøyd med den! Jeg syr både pyntesømmer og kanter tøy uten mye problemer. Det er mange hobbysyere som har den maskinen, og det er derfor god hjelp å få i egne grupper på facebook. Anbefaler den på det sterkeste 🙂

    14. Litt treg med å oppdatere meg på bloggen, men jeg har faktisk ikke mindre enn fem maskiner på mitt syrom :p

      Jeg har janome sin 2000. Helt grei, jeg elsker at den har så stort sømrom, og den er god når du bare setter deg inn i hvordan den fungerer 🙂 Lykke til med valget!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg