HJELP!

Lån fra internett

 

I morges da jeg sto å lagde frokost banket det på kjøkkenvinduet. Så opp, å der! En monsterveps! Som sto å vinket til meg samtidig som den flekset muskler. Tisset på meg umiddelbart. Fikk vite litt senere at det er to vepsebol i nabolaget. Jepp. Tisset på meg igjen.

 

Neida.

Joda.

 

Jeg er litt i overkant dødelig livredd for veps. Eller. Det er litt løgn. Jeg er så redd at hvis det befinner seg en veps i kommunen går jeg ikke ut døren hjemme. Jepp. Jeg er faktisk den personen du ser springe over torget med sko, jakke, veske, handleposer mm fyke i luften som nyttårsraketter på slaget 00.00. Joda. Jeg hyler også. Høyt og lenge. Har funnet ut at jeg egentlig har god lungekapasitet.

 

Bildet er lånt fra internett

 

Men i allefall. Mannen min er ikke redd for veps. Han er så modig at han tar de i hånden sin og leier de pent ut døren. Sender ofte med litt turmat slik at de kan kose seg på tur vekk fra oss. Denne gangen sendte han med de hver sin porsjon med LavvoLars. Ja. Han er ikke bare modig, snill også. Men det hjelper jo ikke for dette nervevraket her. I ettermiddag tok jeg på meg fult verneutstyr, rustning, kamuflasje og andre ting jeg fant her hjemme, spurtet i bilen å dro på biltema for å finne noen nødvendigheter for å overleve.

 

 

Fluesmekker, fluesmekker og en elektrisk grillrist for veps og andre skumle flyvere samt 48 batteri. Det burde holde. Jada, jeg bruker ullsokker på sommeren.

 

Men. Det jeg kjøpte er jo selvfølgelig ikke bra nok. jeg har nemlig ekstremt god tro på gode kjærringråd og andre gode tips og triks så, HJELP!

Hva er ditt aller beste tips for å få vepsen til å flytte til nabokommunen? Gjerne et tips eller ti som fungerer.

 

På forhånd takk!

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

26 kommentarer
    1. Går utifra du ikje vil ha di inn i huset,så d e d du spør om råd før? Kjøp permetrin spray å spray rundt døre og vindu,å så kan du monter opp fluenetting på døre på vindu.Finnes med magneter til dører.

    2. Som å lese om meg 🙂 Fordrar dem ikke. Hadde en på besøk inne i dag og heldigvis hadde æ Permetrin spray så æ vant 🙂 Har gjort som Merete sier ovenfor 😉

    3. Skjærer av toppen på ei stor brusflaske, tar vekk korken, snur toppen av flaska nedi nedre delen, tømmer oppi passe med øl. Vepsen liker øl☺ vepsen havner i flaska og kommer ikke ut igjen☺ drukner i ølet👍👍har det ute på verandaen hele sommeren. Tømmer flaska når ølsmaken går bort, fyller på med ny øl😂😂

      1. Jeg gjør stort sett sånn jeg også, men jeg har oppi en slump sukker, eller enda bedre- brunsukker. Og en dråpe zalo for å bryte vannflaten slik at de ikke blir liggende oppå. Genial vepsefelle. Satte tre slike på balkongen for tre år siden. Tror vi tok alle i området – har ikke sett veps her etterpå.

      2. Jeg har ingenting i mot dem, men om de kommer flyvende når vi spiser middag ute så blir de zappet med en elektrisk fluesmekker. Har bare funnet en som virker. Og den må ha to zapp for å ta knekken på dem. Aner ikke om den heter Max smekker eller om det bare er gubben som kaller den det .. 🤣🤣🤣

    4. Eg er sjøl redd for veps og ser eg en på utsia så kommer hverken vindu eller døre opp. Så hvis du får nån gode råd vil eg gjerne åsså ha. Ønsker deg en fin og vepse fri kveld, klem 🥰

    5. Jeg har laget et “vepsebol” av en brun/gråpapirpose. Har fylt den med krøllet reklame inni. Tapet igjen. Denne henger jeg på verandaen hver tidlig sommer. Det surrer et par stykker rundt den den første uken så er de vekk. Lar den henge 2-4 uker så tar jeg den ned. Dette er 3. sommeren jeg gjør dette og det fungerer.

    6. Kjøp tomatplanter, litt seint å plante nå.. veps liker ikkje lukta av tomatplanter..
      Det virkar kvart år☀️👏

    7. Har ikke mannen din avtale med Pelias på Hoftepluss? De har jo verdens beste middel mot veps, mygg, klegg og alt mulig slikt, nemlig PUI. I følge mannen min har de noe som virker enda bedre på veps også. Lykke til 😊

    8. Jeg er ironisk nok Asbjørn når det kommer til veps o.l, men deg i forhold til en serie andre kryp (felles for disse, er at de ikke kan gjøre det minste fortred). 😀
      Men i og med dødsangsten er den samme, og vi tross alt snakker om vesner innen samme dyregruppe, så vil etter alt å dømme samme overlevelsesregler gjelde, og mitt første og fremste i så måte, er insektspray av giftigste sort!
      Utendørs, er jeg imidlertid redd jeg ikke har annet og bedre å fare med enn ‘løp og hyl’ -metoden jeg heller *haha*

    9. Veps er vel det eneste jeg faktisk er redd.. jeg får dødsangst av de jævlene der, drittsekker med vinger.

      Skulle vært hos terapeut og snakket om det. For jeg kan jo strengt tatt bli kastet ut av et fly uten å være redd. Så føkka er det.

      Jeg skjønner jo at det er mange veps både i din og min kommune, og det er meldt masse monsterveps i år, heldigvis kommer ikke dødsangsten før de er innenfor én meters avstand, og i år er jo ikke det lov, da kan de få inntil 20 000 norske kroner i bot, det er jo veldig betryggende å vite ❤️🧡💛💚💙💜

      1. Haha. Ler godt her! Meeen vepsene i Alta bryr seg ikke om 1 meters regelen skal jeg fortelle deg. Ikke mener de å betale 20k heller, så nå sitter jeg bak låste dører uten ekstra penger og med ekstremt høyt blodtrykk og puls. ❤️🧡💛💚💙💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg