Helg

Jeg liker konseptet helg. Det er liksom en egen ro over helgen. Synes jeg i allefall. Hverdagsstresset er det mindre av. Man har litt mer tid til å treffe familie og venner. Eller bare nyte tiden hjemme sammen med sine aller nærmeste. Man trenger ikke stå opp så skrekkelig tidlig for å haste av gårde på jobb kl 07.00. Når det er sagt så syntes jeg det var helt fint å ha jobb i helgene da jeg jobbet i helsevesenet. Det var en egen ro og helgeatmosfære der også. Helg er fint.

 

 

 

 

Helgen her har, for min del, stort sett gått i baking. Jeg er ganske glad i å bake. Spesielt litt “gammeldagse” kaker og gjærbakst. Er veldig glad i det gamle og tradisjonelle så jeg prøver å tilegne meg en del kunnskap og erfaring fra besteforeldregenerasjonen. Min mentor, når det kommer til bl.a det, er min kjære bestemor. Hun gledelig av sin kunnskap til meg og svarer meg på alle mine millioner av spørsmål. Av veldig mange grunner er hun mitt forbilde. Hun er en skikkelig råtass! I tillegg har hun introdusert meg for “boken av alle bøker” når det kommer til kokebøker, Fru Henriette Schønberg Erkens store kokebok.

 

 

 

 

 

Denne boken altså. En guide gjennom “gamledager” og de gode gamle mattradisjoner. Er så utrolig glad for at jeg fikk tak i den på finn.no for denne er altså unik. Bortsett fra en bok som kommer ut til høsten tror jeg ikke du finner en som kan måle seg med denne 😉 Bare elsker den!

 

I helgen fant jeg fram kokeboken og miksmasteren min. Helg = kos. Kos = kake. Jeg bladde opp på side 641, drog fingeren min ned til avsnittet om korintkake og satt i gang.

For dere som ikke vet hva det er så er det en formkake med korinter i. Korinter er en type små rosiner som er tørket av steinfrie druer av en særskilt varietet av vinranke. Korinter ble opprinnelig utført fra den greske byen Korint, og har dermed fått navnet korinter.
Dagens funfakt.

 

 

 

Da jeg var ferdig med den startet jeg opp miksmasteren for en ny runde med kakebaking. Det hadde nemlig dukket opp tranebær i skapet som jeg tenkte jeg ville få brukt opp. Greit. Egentlig en dårlig unnskyldning for å bake enda en kake. Tranebærene har vi egentlig tenkt å bruke til å lage muslibarer med, men vi ble enige om at kake var et smartere alternativ så da ble det tranebærkake.

 

Men det stoppet ikke der skal du tru. Mannen min hadde tatt pause fra hagearbeidet og satt å drakk kaffe mens han scrollet på mobilen. “CHRISTINE!!” hører jeg en bestemt og ivrig stemme rope. “JA?” svarer jeg litt spent. “Jeg har sendt deg noe på messenger!!” får jeg til svar så jeg går å sjekker mobilen.

Prøv å gjett hva det var!

Nei. Gjett igjen.

Ja! En kakeoppskrift.

“Den skulle vi ha bakt” hører jeg optimistisk. Jeg var ikke vanskelig å be så da ble det kake nummer tre.

 

 

 

Ja, jeg vet. Eksepsjonelt dårlige bilder. Burde fått pris for det faktisk. Men kaken er i allefall en blåbærkake med sitronglassur hentet fra Trines matblogg. Veldig god!

 

Men dere tror vel ikke at tre kaker holder på en helg? Niks og neida. Ikke i dette høykarbohjemmet her si.

 

Da jeg våknet i dag bestemte jeg meg for at jeg skulle bruke opp blåbærene fra dagen før så da var det å hente fram Fru Henriette Schønberg Erkens store kokebok, bla opp på side 641, starte miksmasteren og lage en til formkake. Denne gangen med blåbær.

 

 

Men nå holder det for denne helgen tenker jeg. Eeeelleeer?

 

Å dere lurer kanskje på hva vi skal med alle disse kakene? Om vi faktisk skal spise alt dette selv? Svaret er nei. Noe har vi spist, blåbærformkaken skal smakes på senere mens godt over halvparten har eller skal bli gitt bort. Det er jo ikke kos med kake hvis man spiser det for mye og for ofte 🙂 Også vil jeg jo gjerne slippe å måtte dra å kjøpe en helt ny garderobe.

 

Ønsker deg en fin søndag.

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

20 kommentarer

Siste innlegg