God gammeldags tekake

 

Tekake. En tidløs klassiker og ikke minst ganske enkel å “klappe i hop”.

Når jeg hører ordet “tekake” får jeg umiddelbart assosiasjoner til da jeg var yngre og jeg hørte det slamret og slo ute på kjøkkenet, etterfulgt av en snikende god lukt som spredde seg i huset. Ja, og selvfølgelig smaken av en fersk tekake med iskrem til. N A M. Mamma pleide nemlig å finne plutselig ut at hun skulle lage denne kaken for å glede oss. Hun gjør det for så vidt ennå og det er også noe jeg har adoptert i fra henne.

Ikke bare er tekaken god, men den er også ekstremt enkel å “klappe i hop” hvis man får lyst på noe godt eller får besøk. Det tar ca 40 minutter fra du finner fram ingrediensene til kaken er spiseklar. Perfekt spør du meg.

 

Oppskrift på tekake

4 egg

7 dl sukker (jeg bruker kun 4 dl)

3.5 dl melk

300 g smør

10 dl hvetemel

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

 

Pynt:

Kanel

Sukker

 

Pisk eggedosis av egg og sukker.

Smelt smøret og bland det med melken.

Bland sammen det tørre.

Bland smørmelken og sikt det tørre vekselsvis inn i eggedosisen.

Hell deigen i en stor bakepapirkledd langpanne.

Strø over masse sukker og kanel.

 

Stekes midt i ovnen på 180 grader i 20-30 minutter.

 

Serveres med iskrem eller pisket krem.

 

 

Grunnen for at jeg bruker 4 dl sukker framfor 7dl er så enkelt som at jeg skulle bake denne kaken en gang jeg fikk besøk og manglet 3 dl sukker men tenkte at jeg skulle prøve likevel. Det gikk helt fint så etter den gang har jeg bakt med kun 4 dl sukker pluss det som skal være på toppen.

 

Ha en fin onsdag:)

33 kommentarer

Siste innlegg