En liten gul knapp

 

 

Etter innlegget i går kom det inn flere kommentarer om at det hadde vært gøy å få sett i knappeboksen min. Skjønner at det er flere som har gode assosiasjoner med konseptet knappeboks, så å ta dere med i min gjør jeg gledelig!

Da jeg var liten ELSKET jeg å rote i mammas knapper. Det var liksom som å se i en skattekiste hver eneste gang. Gull. Diamanter. Edelstener. Juveler. Sjokolademynter. Ja, det stemmer. Av og til drømte jeg meg bort til at boksen var full av sjokolademynter. Var veldig glad i sjokolade da jeg var liten. Er det for så vidt ennå så den voksne Christine forstår godt at barnet Christine ønsket at boksen var full av sjokolademynter. Tenk for en glede det hadde vært. NAM!

Men i allefall. Den gleden jeg fikk av knappeboksen til mamma er nok en pådriver til at jeg har laget meg min egen knappeboks. En innholdsrik en også.

Så velkommen til en av mine barndoms gleder!

 

 

Det begynte med en boks som var to hakk mindre enn denne, men så formerte de seg i en faderlig fart og jeg måtte opp to størrelser i boks. God investering synes jeg, for da har jeg plass til alt dette.

 

 

Ble nesten litt flau over mengden med knapper som ramlet ut av boksen. Greit. Ble litt flau, men det gikk fort over. Knapper er jo (livs)nødvendig i et strikkeliv og jo flere man har jo bedre er det.

 

Hvis man ser litt nærmere på dette havet av knapper så finner man disse

 

 

og disse

 

 

oog disse

 

 

ooog disse

 

 

oooog disse.

 

 

Ja. Og disse da.

 

 

Kan trygt påstå at jeg synes det er gøy å skulle velge knapper.

 

Har du en knappeboks eller kjøper du inn det du trenger til det aktuelle plagget?

 

Ønsker deg en fin lørdag:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Har en knappeboks, -trodde det var et must jeg 😅😀 Og det er riktig som du skriver, de formerer seg faktisk!! Og de bidrar til økt strikkeglede👍 Hvis bloggen til han med nye knapper på genseren har skrevet riktig de siste dagene så Gratulerer 😀💙 Ser ut som du får brukt for flere av de fine knappene dine utover høsten 💙 Ønsker deg en flott kreativ pinse!! 🧶🪡🧵

    2. Har knappeboks, dvs jeg hadde knappekrukke. Den var upraktisk når jeg skulle finne rette knappen så jeg fant meg ei lita gammel kasse. Fordelen er at det er lettere å lete og ikke minst, det er plass til flere… 🙈😂

    3. Har en liten knappeboks , bruker mange i småklær. Å få leke med farmors knappeboks da jeg var lita , det e gode minner .

    4. Moro å se. Joda, jeg sjekker alltid knappeboksen først, men ofte har jeg for få av akkurat den sorten/fargen jeg trenger, så da blir det å kjøpe nye. Og knappebiksen er fortsatt like full 😁

    5. Har masse knapper. En gang kom jeg inn i selve “knappehimmelen” i Oslo. Det var opphørssalg i en butikk der. Fylte mange plasthylstere med knapper. De fineste knappene jeg har er sikkert 70 år gamle, små perlemorsknapper. Hiver ikke et plagg før jeg har sprettet av knappene. Fikk arve min tante sine knapper. Nå fikk jeg lyst til å ta frem knappene mine og kikke på de. Ha en fin helg med dine kjære

    6. Jeg var så heldig å arve knappeboksen etter min bestemor 🤩 den er full av knapper som hun tok vare på fra gamle utslitte plagg til ny bruk. Jeg har fylt på med noen knapper selv, men elsker å lete gjennom den før jeg evt går i butikken og kjøper knapper 😊

    7. Utrolig herlig knappeboks. Og du hadde MAAANGE!! 🙂 Jeg rotet nok litt i mammas skattekiste da jeg var liten. Men jeg begynte også å rote litt i den da jeg ble voksen. For den sto fortsatt der, med mange flott og gamle knapper. Og jeg hadde begynt å lage vesker, som jeg tovet og satte fine knapper på. Så da fikk de gamle litt store knappene bein å gå på 🙂 Takk for titten 🙂

    8. Bildene du la ut i dag ga meg gode minner fra jeg var lita jente og fikk låne knappeboksen til mor. Det var stas å få sortere knapper etter farge og størrelse. 😀

    9. Jeg har ikke hatt knappeboks, men kjøpt nye hver gang. Eller jeg har hatt noen få, jeg spretter av gamle klær som skal kastes, men ofte så går klærne til Fretex og da kan jeg jo ikke klippe av, det som kastes er som regel gamle t-skjorter ol og de har jo ikke knapper. Siden jeg har vært syk en lengre periode og ikke kunne vandre i butikkene så mye har jeg t o m måtte sendt mannen for å kjøpe knapper for meg, han har tatt bilder og fått hjelp i knappebutikken og gjort så godt han kunne, men … Men nå har min mor som dessverre ikke kan strikke og sy lenger pga slag (hun var en reser på begge deler) nettopp forært meg sin boks så nå har jeg også knappeboks 😄. Men dog en mye mindre enn din! Den er imidlertid stappe full og jeg glede rmeg til å utforske den 🥰🥰🥰. Jeg kom også på at jeg forærte min søster en gammel symaskin med stativ som jeg hadde arvet etter vår bestemor, men som jeg etter mange år ikke lenger hadde plass til, den har knappeskuff med mange knappeskatter i. Bla trur jeg det er noen fra min bestemors brudekjole. Min søster verken strikker eller syr, da burde jeg vel kunne be om å få innholdet i skuffen tilbake? 😇😄

      1. Så fint at du har fått din egen knappeboks. Tror mannen din er glad for å slippe å gå knappeærend. Det krever sin kar å ta på seg det oppdraget si 😉 ja selvfølgelig kan du be om det😁

    10. Jeg har også en stor knappeboks etter min mor, så de er veeeldig gamle. Jeg ble 80 år i går så da kan du tenke deg hvor mye gamle knapper jeg har. Kan tenke meg noen begynner å nærme seg 100 år. Min mor tok vare på alt av knapper når et plagg ble kassert, til og med fra dynetrekk, så lerettsknapper ligger også i boksen! Min SKATTEKISTE!

    11. Her ble også jeg dratt tilbake til barndommen og knappeboksen til mormor! – Eller boks og boks.. Det var en sånn der stående uttrekkbart skuffe-skap, eller hva en skal kalle det. – Det var iallfall en uendelig mengde av knapper som jeg elsket å få rote rundt i 🙂

    12. Jeg elsker knapper like mye som jeg elsker garn. Og jeg har ei knappeskuff. Har hamstret knapper på ebay, og har knapper i alle fasonger og alle farger… man MÅ ha knapper til strikkeplaggene! 🙂 så veldig mange fine knapper i boksen din.

    13. Oi for en skatt!!
      Jeg har en bitteliten knappesamling, med veldig få like. Derfor må jeg kjøpe nye knapper til hvert prosjekt, og knapper er dyre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg