Blåbærpai fra himmelriket

Tusen takk for alle gode tips og triks angående vepsene. Jeg skal samle alle å legge de ut i en egen bloggpost senere siden vi er flere som søker gode råd angående disse drapsmaskinene.

 

Men, over til noe ekstremt mye triveligere, nemlig lørdager.

 

Husker da jeg vokste opp hvor mye jeg gledet meg til lørdager. Pizza, mot i brøste, syv søtre og GODTERI. Det var så koselig! Også var det jo litt ekstra stas med lørdag siden det var den dagen, eksklusivt bursdager, jul og påske, man fikk spise godteri og drikke brus. Kjenner jeg lengter etter neste lørdag allerede mens jeg skriver om dette. Ja, for så stas var det nemlig.

 

Når man blir voksen så kan det flyte litt fort ut. Man har større kjøpekraft og mer bestemmelsesrett over hva man kan putte i munnen. Ingen mamma eller pappa som minner deg på at det nærmest er en av de 7 dødssyndene å spise godteri midt i uken. Ja, for slik føltes det ut for Christine 6 år som hadde fått tak i en liten sjokoladebit. Christine 6 år brydde seg ikke om helsegevinsten med å begrense sukkerinntaket, eller det at foreldrene hennes prøvde å legge føringer slik at et sundt, godt og variert kosthold skulle bli en så stor og naturlig del gjennom livet. Niks. Her var det naziforeldre som ikke unnet barnet sitt noe godt i det hele tatt. Nemlig. Snakk om altså!

Jeg er egentlig veldig glad i de “nazi”foreldrene mine jeg. Eller som de egentlig kalles, gode foreldre.

 

Her hjemme prøver vi å holde på lørdagsskikken med godteri og kos, så da blir det av og til prioritert litt baking på lørdager. Er jo, som mange av dere vet, veldig glad i å bake. Synes det er koselig å stå på kjøkkenet å mikse og trikse litt med mel, gjær, vaniljesukker og/eller annet man finner i skapet. Også finnes det jo så enormt mye godt man kan lage. I går lagde jeg en av husets favoritter. Blåbærpai.

 

 

 

Eller som det oftest bruker å se ut.

 

 

 

Oppskriften til blåbærpaien jeg lager er Det søte liv sin oppskrift. Den finner du HER.

 

 

Ønsker deg en fin søndag.

 

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

13 kommentarer
    1. Den så veldig god ut, både på den øverste og den nederste bildet 😀 Pappa hadde godtebutikk, eller en gammeldags “landhandel”, men vi fikk bare godteri på lørdager likevel. Hvis vi ikke fikk snoket oss inn i butikken hans alene i et ubevoktet øyeblikk 😀 Men godt med sånne vaner. Jeg er nok ikke like flink i voksen alder. Her blir det is HVER dag, om sommeren 😀

    2. E nok uenig med godteri lørdag, gutta våre fikk lørdagsgodt, ikke mye men det de hadde lyst på, de spiste ofte ikke opp, var ikke superivrige på å spise,men ville ha, da fikk de legge det i skapet å kunne ta en bit når de fikk lyst på noe i uka, trur det er lurt godte mengden blir jo den samme. Vi å kan jo få lyst på en sjokolade bit i løpet av uka,men kanskje ikke på lørdag. Hadde noen bursdagshendelser når gutta var i skolealder, å det var vanlig å servete godteri, de barna som bare fikk godt på lørdag og bursdager, ranet godteri skåla før de med mer avslappet forhold til godt kom seg bort til skapet, flere ganger kom det noen bort å var trist ,det e tomt no å har ikke fått noe. Så lær barna naturlig forhold til snop,mengden kan være den samme, ble ikke bestandig spist opp alt heller,som skrevet ikke store mengder.

      1. For vår del handler det først og fremst om å skape et skille mellom hverdag og helg. I helgen kan vi spise litt snop, ferske rundstykker til frokost, vi har bedre pålegg, litt annen mat, smekker opp en kake osv. For oss ville det ikke blitt samme stasen hvis vi skulle hatt “litt helg” hver dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg