Brenneslesuppe

Etter sanketuren til bestemor og meg kom jeg hjem med to bæreposer med brennesler. I den ene posen hadde jeg det som skulle brukes til te og i den andre posen lå det som skulle bli til suppe. Bestemor fortalte nemlig at man skulle bruke de litt finere til te og de litt grovere til suppe. Så da var det bare å høre pent etter og plukke etter beste evne. Synes det er veldig greit og sortere mens man plukker, rensking og sortering på kjøkkenbenken er noe jeg ikke er så glad i. Du kan tenke deg sinnsstemningen og tålmodigheten min når jeg skal renske bær. Bær som er plukket med bærplukker. Bær som er plukket med bærplukker i hu og hast. Kjenner jeg blir svett bare med tanken.

 

Men i allefall. Etter at jeg laget brenneslete startet jeg på min aller første brenneslesuppe. Ante ikke hvilken oppskrift som var god eller hvordan i det hele tatt man lager det. Heldigvis for meg hadde ei jeg kjenner laget brenneslesuppe bare noen timer tidligere og lagt det ut på sosiale medier. Jeg var ikke snålere enn at jeg sendte henne en melding å hørte hvilken oppskrift hun hadde brukt. Snill som hun er så delte hun gledelig med meg, både oppskriften og hvordan hun gjorde det.

 

 

Oppskriften finner du HER.

 

Suppen ble godkjent av både mann og bestemor så jeg er fornøyd.

 

Har du laget brenneslesuppe før?

 

Ønsker deg en fin kveld:)

 

 

 

 

 

 

Instagram

Facebook

Mannen

6 kommentarer
    1. Jeg har aldri laget brenneslesuppe før, jeg er ganske dårlig med mat. Men Fruensvilje som jeg leser, hun har laget mat av det meste hun finner ute tror jeg. Brennesle, løvetann, og alt mulig annet 🙂 SÅ jeg har fått med meg at det går an 😀

    2. Har aldri smakt det, men brennesle sies jo å være det sunneste som finnes i naturen her, sammen med løvetann, så det hadde jo vært artig å prøvd iallfall 🙂

    3. Brenneslesuppe har jeg lagd en del ganger. Da eldstemann skulle konfirmeres, ønsket han brenneslesuppe til forrett. Til gjestene sa vi at det var neslesuppe, slik at de ikke sulle ta skrekken. Det er ca. 15 år siden, så var ikke så vanlig da :). Håper suppa di ble god :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg